TamUA – 2012
Puheenjohtajaksi valittiin Hannu Koivumäki vpj. Heikki Helin.
Nostalgiailta kerhoiltana 9.2. teemana Champion Rally 1984 ja Antero Miikkulaisen muistelut Safariralleista v. 1987 ja 1998.
Järjestyksenvalvojan kertauskurssi 19.2. kerholla.
Tieturvakoulutus 24.3. järjestäjänä AKK Hämeen alue.
Rallin päätoimitsijoiden jatkokoulutus 25.-26.2.2012 Tampereella Sokos Hotelli-Ilves.
Pienoisautoilu C-12 SM 24.3.
Kevätkokous 26.4. klo 18.30 kerholla.
Perustoimitsijalisenssikoulutus 5.5. klo 10-13 TamUA:n kerholla, Hämeen alue järjestäjänä.
Ahveniston Vauhtipäivät kansallinen rata-autokilpailu 15.-16.6. Vv.1975-91 Tampereen UA:n Hämeenlinnassa järjestämät vuosittaiset Ahveniston Vauhtipäivät nousivat pohjoimaiden merkittävämmäksi rata-autoilutapahtumaksi. Kilpailuja järjestettiin vielä 1995 ja kahden SM-kisat vuonna 2002. Nyt oli taas aika käynnistää uudelleen Ahveniston Vauhtipäivien perinne.
Autoglym-ralli F-Cup 8.9.2012
F-Cup AutoGlym-ralli voittajapari Jaska Nuorala – Antti Leinonen, Volvo 240.
Syyskokous 26.11. klo 18.30 kerholla.
Pikkujoulut 15.12. klo 18.00 Pirkanmiesten Laulutalolla.
2012 Pistejää ajettiin Pyynikin Urheilukentällä.
Juhlavuosi 40 XXXX Pistejäällä 7.3.2012 klo 18.00
Pormestarin tervehdys!
Jäärata-ajoilla on Tampereella pitkä perinne. Näsijärven jäärata-ajot keräsivät 1960-luvulla tuhansia katsojia.
Tampereen Urheiluautoilijat jatkoi perinnettä Pyynikin urheilukentällä, jossa ensimmäiset Pistejääratakilpailut järjestettiin vuonna 1970. Tänä vuonna kilpailu järjestetään jo 40. kerran.
Tampereella kehitetty ja lajissaan ainutlaatuinen Pistejääratakilpailu on saanut autourheilun harrastajien keskuudessa jo eräänlaisen ”kulttimaineen”. Talvinen Pyynikin kenttä, joka valmistui vuonna 1908 ja jonka katsomot ja rakennukset ovat alunperin 1920-luvulta, tarjoaa erityisen miljöön jäärata-ajoille.
Juhlakisoihin liittyy myös hieno historiallinen yksityiskohta: avauskierroksen ajaa vuoden 1970 ensimmäisten jäärata-ajojen voittaja Jorma Lusenius silloisella voittoautollaan.
Toivotan kaikki kilpailijat tervetulleiksi Tampereelle. Toivotan myös yleisön tervetulleiksi Pyynikin kentälle seuraamaan jännittäviä kisoja.
Timo P. Nieminen
Tampereen pormestari
Järjestelytoimikunnan puheenjohtajan tervehdys!
Suomen vanhin toimiva Urheiluautoilijat-yhdistys 56v ja Pistejäärata 40v, näyttämönä Pyynikki, siinä sitä on historian havinaa kerrakseen.
Tämän illan kisa osoittaa että ollaan vasta vireässä keski-iässä. Kilpailijat ja katsojat sekä arvovaltainen kutsuvierasjoukko osoittavat, että sosiaalinen tilaus jatkuu. Ilahduttavaa on ollut huomata myös kuuluisan Talkoohengen löytyneen. Toivonkin että Te kaikki viihdytte jälleen hienon lajin ja rakkaan Pyynikkimme lumoissa.
Kaupunkia ja yhteistyökumppaneita kiittäen!
Nortti
Järjestelytoimikunnan pj.
On koittanut aika juhlakilpailun keskiviikkona 7.3. alkaen klo 18 starttaa Pyynikin Urheilukentällä Tampereen Urheiluautoilijain järjestämä Tampereen XXXX Pistejäärata, aito ja ainutlaatuinen tamperelainen autourheilukilpailu, jollaista toista vastaavaa ei maastamme löydy.
KILPAILUN AIKATAULU
klo
16.15 – 16.45 Kilpailijoiden ilmoittautuminen
16.15 – 17.00 Katsastus
16.30 Tuomariston I kokous
17.15 Ohjaajakokous (pakollinen)
18.00 Kilpailijoiden esittely ja esittelyajo
18.30 I erä
-auraustauko
18.50 II erä
-auraustauko
19.10 III erä
-auraustauko
19.30 IV erä
-auraustauko
19.50 V erä
-auraustauko
20.15 Finaali
20.30 Kukitus ja palkintojen jako lähtösuoralla
KILPAILUN KULKU
Pistejäärata on kutsukilpailu, johon osallistuu 16 varsinaista ja 4 varakilpailijaa.
Kilpailun säilyttämiseksi tasaisena ja jännittävänä, vain etu- tai kardaanivetoiset autot ovat sallittuja. Näin ovat
poissuljettuja taka- ja keskimoottoriautot sekä nelivetoiset.
Osallistuvat autot ovat ralli-, jäärata-, rallisprint- ja rallicross-kalustoa.
Kilpailussa ajetaan viisi erää, joissa kussakin on neljä lähtöä.
Alkuerien lähdöissä ajetaan kolme kierrosta ja finaalissa neljä.
Lähtöön osallistuu neljä kilpailijaa.
Jos varsinainen kilpailija ei voi osallistua, paikan ottaa varakilpailija.
Näiden viiden erän kuluessa jokainen kilpailija ajaa jokaista vastaan.
Myös ratajärjestys on kiertävä, tosin järjestelmästä johtuen yhden radan jokainen kilpailija joutuu ajamaan kahdesti.
Jokaisessa lähdössä jaetaan pisteitä maaliintulojärjestyksessä 3-2-1-0.
Mikäli lähdössä on useampia keskeyttäneitä, sijoituksen ratkaisee ajetun matkan pituus, pitemmälle selviytynyt on aina parempi.
Myös varakilpailija kerää pisteitä. Hänen hyväkseen lasketaan kuitenkin maksimissaan vain viidessä ensimmäisessä ajamassaan erässä saavutetut pisteet.
Finaaliin selviytyy neljä alkuerissä eniten pisteitä kerännyttä kilpailijaa.
Tasapisteiden sattuessa ratkaisee paremmuus erässä, jossa kilpailijat kohtasivat.
Finaalissa pisteet nollataan, ja lopputuloksen neljän ensimmäisen kohdalta ratkaisee finaalin maaliintulojärjestys.
Muut sijoitukset muodostuvat erissä hankittujen pisteiden sekä tasapisteille ajaneiden osalta keskinäisen.
Tampereen XXXX Pistejäärata
OSANOTTAJAT:
1. Jari Koskimaa ÄhtUA Opel Corsa GSi
2. Timo Pitkäniemi AAU Seat Ibiza GTI
3. Mikko Salo JaMoKe/UA Toyota Corolla evo coupe
4. Petri Juupajärvi ParkUA Subaru Impreza WRX
5. Pasi Lähteenmäki VaToSUA VW Golf GTI 16V 2.0
6. Tapio Murtoo SAU Toyota Corolla GT
7. Esa-Matti Kihlström HämUA Opel Ascona B
8. Hannu Kopsa TamUA Datsun 100A
9. John K. Westman KokUA Volvo 240
10. Ilkka Kiviniemi TamUA Honda Civic Type-R
11. Jorma Laakso HyUA Nissan Sunny GTI
12. Tarmo Ollila TamUA Ford Escort XR 3
13. Rauno Kotanen NokUA Opel Kadett GTE
14. Jari Kohonen RiiUA Opel Astra GSi 16V
15. Ari-Pekka Pylväs LemUA Ford Escort RS 2000
16. Juha-Pekka Mattila HämUA BMW 118
VARAKULJETTAJAT
17. Jukka Oja LemUA Renault Clio 16V
18. Pasi Paussu HämUA Opel Astra GSi 16V
19. Mikko Kortesuo NokUA Ford Escort RS 2000
20. Petri Ritonen TamUA Ford Escort RS 2000
Pistejään voittajat 2012, finaali ajettiin kahteen kertaan, ensimmäinen lähtö keskeytettiin punaisella lipulla.
- Ari-Pekka Pylväs, LemUA, Ford Escort RS 2000
- John K. Westman, KokUA, Volvo 240
- Jari Koskimaa, ÄhtUA, Opel Corsa GSi
Tämä teksti on TamUA:n pistejään historiikistä