TamUA – 2010

Puheenjohtajana jatkaa Olli Niemi, vpj. Heikki Helin.

Kerhoilta 11.1. klo 18 kerholla, mukana Castrol-öljyt aluepäällikkö Markku Salminen.

Kerhoilta 22.2. klo 18.00 teemana iskarit ja Lasse Lampi.

Kaanaan rallispecial ”jässärit” osa II 28.2. klo 12.00.

Pienoisautoilun SM-kisat (matto) 27.– 28.2.
Meillä oli Kaanaassa toukokuussa talkoot. Kiitos runsaasta
osanotosta. Katsomot saatiin uusittua radantarkastukseen sponsorin avulla. Ketähän kiitetään?
Kaanaan rallispecial ”jässärit” osa III 14.3. klo 12.00.
Kaanaassa katsomoiden kunnostustalkoot 24.4. klo 10.00
Kevätkokous 26.4. klo 18.00 kerholla, kokouksen jälkeen jaettiin Kaanaan rallispecial-jäsenkilpailun palkinnot.
Mansen Muhkurat XXX JM kansallinen 23.5. jo 30:nen kerran.
Kilpailijoita saatiin ihanmukavasti. Toijalan Päivin mahtavien suhteiden avulla saatiin kasaan toimitsijatkin. Kilpailupäivän ollessa toukokuun lopussa kuvittelimme ettei koulujen päättyminen haittaa toimitsijoiden saamista. Toukokuun loppuun osuu kaikenlaisia päättäjäisiä ja tämä hankaloitti toimitsijoiden saamista. Viikonlopun ailahteleva sää siunasi meitä pienellä sadekuurolla joka ei kauheasti haitannut kilpailua. Päivi Toijala veti vankalla kokemuksella ja osaamisella kisan hienosti läpi.
Kesä on tuonut myös suruviestejä.
Seuramme perustajajäsen ja kunniapuheenjohtaja Olli Järvelin
menehtyi 19.6.2010 äkisti.
Seuramme ahkera toimisija Jukka Hytönen menehtyi vaikean
sairauden saattelemana 18.6.2010.
Rallitoimikunta on ollut ahkerasti talkoilemassa eri ralleissa ja aina
vaihto periaatteella jotta saadaan toimitsijoita syksyn Autoglym – ralliin.

AUTOGLYM-RALLI 11.9.2010 ajettiin Kangasala – Pälkäne alueella.

Vuoden tärkein koitoksemme, Historic Rally Trophyn osakilpailuna ajettava AUTOGLYM-RALLI alkaa olla enemmän kuin ovella. Syyskuun alkupuolella, lauantaina 11.9., mitataan se miten onnistumme tässä urakassa, jota on valmisteltu jo pitkältä viime vuoden puolelta.
Tämän kertainen ralli on eräällä tapaa poikkeuksellinen, sillä niin tamperelainen seura kuin olemmekin, mikään kilpailun osa ei missään vaiheessa poikkea Tampereen rajojen sisäpuolella. Kilpailun keskuspaikka, johon liittyvät myös tauko ja huollot, sijoittuu Pälkäneelle (entiseen Luopioisiin) Sappeen matkailukeskukseen, joskin startti aamupäivällä (alkaen klo 11) tapahtuu Kangasalta, Historic-rallille sopivasta ympäristöstä, Auto- ja tiemuseo Mobiliasta. Täällä suoritetaan myös ilmoittautuminen ja esikatsastus. Varsinainen reitti, joka sisältää kuusi EK:ta, kiertelee meidän ralleissamme harvemmin käytetyillä Tampereen itäpuolisilla alueilla Kangasalla, Pälkäneellä, Kuhmalahdella, Orivedellä.
Melkoinen rallikaravaani näillä seuduilla kisapäivänä kiertääkin, sillä mukaan kelpuutetaan 240 kilpailijaparia.
Vaikka määrä on suuri, kilpailijain kannalta se ei välttämättä ole ongelmaton. AKK:n kalentereiden mukaan Historic Rally Trophyn kesäkilpailuissa, jollainen AUTOGLYM-RALLIKIN on, kilpailevat Historic-luokkien ohella, Rally Trophy-, F-Cup Seniorit- ja BMW Original-sarjojen autot, joilla näin ollen on etuoikeutettu osallistuminen ja
jotka oletettavasti täyttävät valtaosan lähtöluettelosta. Näin ollen ns. lisäluokkiin ilmoittautuneilla on vaarana joutua karsituksi. Kun säännöt määrittävät karsintaperusteeksi ilmoittautumisjärjestyksen, on lisäluokkien
kilpailijan syytä pitää ”sormi ajan valtimolla”, sillä ilmoittautuminen on käynnissä ja mukaan pääsysi varmistat vain olemalla nopea.
HRT AutoGlym-ralli voittajapari Veli-Matti Saarelainen – Marko Tikkanen, Opel Ascona.
Kaanaassa ”jässärit” 9.11. klo 17.00.
Syyskokous 15.11. klo 18.30 kerholla.

Pikkujoulut 11.12.2010 klo 18.00 Haiharan kartanossa.

2010 Pistejää ajettiin Näsijärven Santalahdessa.

Pistejää ajettiin 7.3. Edellisen vuoden tapaan, katseet oli käännetty Näsijärven Santalahteen.

Kerran harjoiteltuna valmiuden oletetaan olevan parempi, kunnes kesken lupaavan pakkaskauden tupsahtaa lunta taivaan täydeltä. Lumen allahan jää ei juuri vankkene ja jääratakisa vaatii jäätä minimissä 40 cm. Siis auraamaan, jäälle tosin on asiaa vain noin lumikolan kokoisilla koneilla. Monta tuskaisen tuiskuista yönseutua lunta ”lapioituaan” ratamestari Eero Virtanen ja Olli Niemi saattavat viimein todeta, että jäätä on 60 cm. Mutta vielä ei järvi antaudu. Kisaviikolla lauhtuu ja jäälle alkaa pukata vettä. Korkeaksi jäädytetty rata on turvassa, sen sijaan sille johtava ajotie muuttuu uima-altaaksi. Kisa-aamu on edellisvuoden toisinto, kaunis ja aurinkoinen ja väkeä valuu tien täydeltä. Se ei paljon lohduta, sillä varikolla ihmetellään miten saada autot radalle. Lopulta osa ”kahlaa” ja toiset hinataan ja kun radalle päästään, sieltä ei välillä palata varikolle. Järjestely toimii mainiosti, ahdasta lähtöalueella toki on, mutta takkuisen alun jälkeen kisa etenee aikataulussa.

Kilpailun voittaa Ari-Pekka Pylväs LemUA Ford Escort RS 2000.

Kisan päätyttyä on varsinaiset talkoot saada autot radalta rannalle. Se kun on selvitetty, varmistuu ajatus, että kaksi kertaa on koeteltu onnetarta ja se on suosinut, kolmatta yritystä ei tehdä.

Pistejää jatkukoon, mutta ympäristön on vaihduttava.

Tämä teksti on TamUA:n pistejään historiikistä