TamUA – 1990
Pekka Paavola jatkaa puheenjohtaja.
Punnerruksen vuosi, neljät SM-kisat ja joukko muita koitoksia. Peruutuksella aloitetaan. Pistejäätä, Pyynikin ollessa uuden päällysteen vuoksi käyttökiellossa, tehdään Eteläpuiston speedwayradalle, mutta jäätä ei vesisateella synny…Eikä synny jääratajässäreissäkään.
Suurin ponnistus heinäkuun alussa ajettu JM-SM-loppukilpailu. Jokkis vetää ja Kaanaata kansoittaa 10000 lajin fania, kun Lopen Petteri Saarinen vie mestaruuden ja erellisyönä Italiasta saapuneen 90 cm korkean voittopokaalin. Kaikille rankka ”jobi”, mutta tuottoisa, ostotarjouksiakin lähes 2000.
Ralli kolmatta kertaa Hotel Ilveksen suojissa. Kisan aattona ”vihreitä tunteita” kuumentaa siirtymänä käytetty kävelytien pätkä. Kisa-aamun syyssade viilentää tunteet ja rauha säilyy. Maalissa on kuumenpaa, hylkäys luokittelemattomien osien johdosta muuttaa tulosluetteloa.
SM Five Stars-ralli voittajapari Mikael Sundström – Börje Westman, Mazda 323 4WD.
SM-Vauhtipäivät vetäistään rutiinilla, eikä Kaanaan Super Crosskaan, laskusuunnassa olevan rallicrossin SM-kilpailu, yllä suurten tapatumien tasolle.
”Vanha sotaratsu” Rauno Karukka äityy AS:ssa hurjaksi ja vie Kuplallaan SM-hopeaa. Vuosi on kuitenkin yhtä kevättä, Kaanaan moottorirata näyttää saavan uutta purjeisiin. Tulevaisuuden Tamring; suunnitelmia, piirustuksia, esitteitä, muutama lupaava rahoittaja, jopa ensimmäiset linjauksen maastoon…Mautta valitettavasti tässä asiassa saapuu syksy ennen kesää.
80 – 90- lukujen vaihteessa elää hetken Suomen lyhytikäisin moottorirata – Tamring. Kaanaaseen suunniteltu Suomen ensimmäinen kansainväliset mitat täyttävä rata etenee maastomittausten tasolle, kun talouden nousukausi sukeltaa.
Runsasta 10 milj.markkaa jäi ns. palelemaan ettei ykkösvaiheessa 2460 metrin ja myöhemmin 4000 metriin kasvava ratahanke käynnistynyt. Hanke hyllytettiin alkuvuodesta 1991 ja niin Esa Kotilahden kaupungilta, Pekka Paavolan, Matti Päivärinnan ja Pentti Pyykön TamUA:sta, Timo Katajamäen HäMK:sta sekä monen muun sinnikäs uurastus valui Kaanaan hiekkaan.
Tämä teksti on TamUA:n historiikista 1956-1996
1990 Pistejää (20. Pistejää jouduttiin peruttamaan viimehetkillä, jää suli)
Jopa naapurikunnat esiintyvät niissä varsin eksoottisissa vaihtoehdoissa, joita XX Pistejääradan suorituspaikaksi esitettiin. Lopulta kuitenkin päädyttiin, ei niinkään kauas Pyynikiltä eli Eteläpuistoon entiselle Speedway-radan kentälle. Kun kaupungillakaan ei ollut paikasta huomauttamista, oli ryhdyttävä tuumasta toimeen, sillä alue oli tyhjää täynnä. Jopa lumi piti paikalle kärrätä muualta. Iltakilpailuna, 7.3., oli aikomus ajaa, tosin alueella ei ollut edes valaistusta. Päätettiin vuokrata aggregaatteja ja valotolppia, toimistokoppeja WC-vaunuja varattiin. Ratamestari aloitti jäädyttämisen vuoden vaihteessa, sitä varten vettä sentään saatiin viereisestä Pyhäjärvestä.. Kaiken kaikkiaan kisa, Erkki Siitarinen ja Hannu Mäntylä kilpailunjohtajinaan ja Erkki ”Nortti” Lehtinen ratamestarina rakentui, ennakkoluuloista huolimatta, hyvää vauhtia. Kunnes sää lauhtui totaalisesti. Talvi piti olla, mutta vettä satoi ja vaivalla aikaan saatu jää lorisi vetenä takaisin Pyhäjärveen. Säiden kylmenemiseen uskottiin viimeiseen saakka, mutta lopulta oli pakko antaa periksi. Ensimmäistä kertaa Pistejääradan historiassa kilpailu jouduttiin järjestäjän toimesta peruuttamaan. Niin kalkkiviivoilla se kuitenkin tapahtui ja niin paljon kilpailun eteen aikaa, työtä ja varoja oli uhrattu, että XX Pistejäärata katsottiin kilpailuna järjestetyksi, vaikka sitä ei ajettu.