TamUA – 1992

Puheenjohtajana jatkaa Erkki Ruoranen.

Yhdistyksen jäsenmäärä 727 ja vilkkaan toiminnan vuosi. Jostain tosin luovutaankin, 17 kertaa ajetun Ahveniston Vauhtipäivien järjestämiselle ei löydy enää taloudellisia edellytyksiä.

XXI Pistejäärata löytää tiensä Kaupin pesäpallokentälle päiväkilpailuna. TamUA, TaMK, PirMM ja HäMK talkoilevat sitkeydellä niin luvat kuin jäänkin. Jännittävä kisa, kentälle Tanskasta tuotua soraa ei piikkipyörä saa tavoittaa ja tarkalle menee. Kangasalan Köyrässä huimistellaan Kannisen Veksin ideoima onnistunut talvirallisprint.

Kaanaan avaus, Tampere-JM lähes talvisissa keleissä. VI Super Crossin, KRC SM:n aattona, suljetaan Hervannan valtaväylä kisan promootiotilaisuutta varten. RC-autot, ensiapu- ja pelastusnäytökset, katsastus ja starttikokeet tuodaan Pyykön Pentin junailemana suoraan hervatalaisten ikkunan alle. JM-Liigakarsinta järjestetään yhteistyönä OrSUA:n kanssa. Jari Stenin vetämä Off Roadin toimikunta järjestää Himos Off Roadin Jamsän ensilumen peittämillä rinteillä.

Ralli palaa ”juurilleen” Kesoil-Rallina. Hotelli Rosendahlista startataan kaksipäiväiseen kisaan, jossa 230 osanottajaa; A-juniorit ajavat ensimmäisen lenkin ja B-juniorit toisen. Otsikot ovat suuria, kun kisan voittaja kärähtää nuottitarkastuksessa.

SM Kesoil-ralli voittajapari Jouko Puhakka – Keijo Eerola, Mitsubishi Galant VR4.

Liigajoukkue puna/ keltainen Car Evi Team ajaa Oululaisten nousukarsinnassa toiseksi ja nousee JM-SM liigaan vuodelle 1993.

Maaliskuussa peinimuotoiseksi aiottu kilpa-autonäyttely on räjäyttää Bemaxin tilat. Yli 5000 kävijää näkee kiiltävien kisapeltien ohella moottorimissivalinnan. Motor Racing Girl 1992 on Suvi Keskiniemi.

Tampereen Liikenneviikkotapahtumassa ollaan mukana ja viihdepuolella järjestetään ensi kertaa Kaupissa Talvirieha, märässä kelissä ei suksi luista, mutta pulkkaviesti kylläkin.

Kartingissa vilkastuu, yli 20 aktiivia, innokkaimmat sitoutuvat kartingradan rakentajiksi Kaanaaseen. Radan odotetaan valmistuvan kesäksi 1993.

Tiedotus lähtee uusille urille, jäsenlehti lakkautetaan ja kuukausitiedotteet tulevat. SAUL/kehittämispalveluiden Hohdokas autourheiluseura-kursseilta seuran iskuryhmä etsii uutta potkua toimintaan-tiedotukseen-talouteen; innostuneet osanottajat odottavat hohdokkaita tuloksia. Suomen mestareita Kalle Jokinen Formula Fordissa ja Olli Virtanen isossa SS:ssä, Arto Lähteenmäki Saabien talvimestari. Pm-pronssia ottavat Kalle Jokinen ja Markku Kuusijärvi.

Tämä teksti on TamUA:n historiikistä 1956-1996

1992 Pistejää ajettiin Kaupin Pesäpallokentällä.

Kaupunki ei edelleenkään pysty osoittamaan rata-aluetta, eivätkä mm. Hervantaan kohdistuneet omat ponnistelut tuota tulosta. Rinnan radan etsinnän kanssa ideoidaan Pistejää-Cup´ia Härmän ja Kuopion kanssa, se tosin jää vain idean asteelle. Rata-asia sen sijaan ratkeaa, kun ilmenee moottoripyöräilijöillä olevan sama ongelma ja siinä joku keksii, että Kaupissa on joutilas Pesäpallokenttä. TamUA, TaMK, PirMM ja Hämk tekevät kaupungille yhteisanomuksen ja kuinka ollakaan lupa saadaan. Tosin ympäristönsuojelulautakunnan myöntymisen edellytyksenä on, ettei lupaa enää milloinkaan tälle paikalle anota ja ei ainakaan myönnetä. Kaiken kaikkiaan luparuljanssin käänteistä voisi kirjoittaa romaanin.
Moottoripyöräkilpailu ajoittuu sunnuntaille 26.1. ja Pistejäärata lauantaille 7.3. alkaen klo 14.00. Näin Pistejää ajetaan ensimmäistä kertaa päiväkilpailuna. Rata syntyy seurojen yhteistalkoilla ja jos teetti lupien saanti töitä, niin puuhaa riitti veden saannissakin. Kaupista nimittäin ei vettä ”löydy”, näin jokainen jäädytykseen tarvittu vesilitra on rahdattava auto- ja traktorirallilla muualta. Suojasäiden ja aikaisen kevään tulon säikyttelystä huolimatta jäädytys kuitenkin onnistuu..Kisat ovat yhteistoimintaa kautta linjan, mp-kisassa autoväki on järjestystehtävissä, samoin mp-väki Pistejäällä.
Ylimääräisenä peikkona täälläkin on radan pinnoite, jollaiseksi oli kesällä Tanskasta tuotu joku erikoinen punamurske. Kisalauantai on leppeän leuto ja niin Pistejäätä ajetaan veitsi kurkulla, uhkana kaupungin ehdoton määräys, että jos jää jostain puhkeaa, kisa päättyy siihen paikkaan. No, huutolaispoikia onnistaa, jää ei ”puhkea” vaikka läheltä liippaa.
Maksaneita katsojia paikalle saapuu nelisen sataa, väkeä varmasti enemmän, sillä laajan alueen valvonta on vaikeaa. Sen lisäksi alueelle piti laskea vapaasti satunnaisia kulkijoita, jotka kertovat liikkuvansa kuka milläkin asioilla. Kilpailu sinänsä onnistuu mainiosti ja on yllätyksellinen. Sillä Jorma Viitala siipiautollaan ei vastoin odotuksia voita, vaan putoaa toiseksi ja potin korjaa Aulis Kela HanUA:sta VW 1302 S:llä.

Tämä teksti on TamUA:n pistejään historiikistä