Rallitestit ja TamUA

Tamualaiset vientituotetta tukemassa
Rekasta ulos työntyvän sinisen M-Sportin Fiesta WRC:n kylkitarra julistaa ”Rallitesti on vientituote”. Eletään Suomen MM-rallin alustunnelmia ja keskisuomalaisella kylätiellä on alkamassa Motorsport Solutions´in Teemu Suniselle järjestämä testirupeama.
Testivarikkona toimivan maalaistalon piha loistaa keltaisena kuin leskenlehdet olisivat juuri puhjenneet, kunnes hetkessä pihan keltaisuus katoaa viisi kilometriselle tienpätkälle, sen risteyksiin, mökkiliittymiin, talon pihoihin, testiauton kääntöpaikoille. Kyseessä olikin keltaliivinen turvahenkilöstö, jonka valvonnan alla testitien liikenne tapahtuu. Radioviestit sinkoilevat toimintaa testivarikolta johtavalle ja johtavalta. Kun testiauto starttaa, varmuus, että tie on ja pysyy tyhjänä on enemmän kuin 100 %. No, korpiteillä kun ollaan, niin pyyhkäisipä kerran karhu, lupaa kysymättä, yli tien, eikä liivimies voinut kättänsä eteen panna, mutta tähänkin on varauduttu. Testiauton lähestyessä se olisi pysäytetty ja väistänyt korven herraa.
Toki valvottuna muukin liikenne tiellä soljuu. Testivedot ovat yleensä lyhyitä ja huoltotauot pitkiä. Niiden aikana tie on avoin liikenteelle, tosin sulkuhenkilöstön kontrolloimana, sillä testaajan tielle palatessa se on oltava jälleen tyhjä.
Ralliautojen kehitystestejä pääasiassa tehdastason teameille järjestävällä Motorsport Solutions´illa ja Tampereen UA:lla on ollut yrityksen elinkaaren mittainen yhteistyö testien sulku- ja turvallisuusjärjestelyjen hoidossa.
Toiminta on jossain mitassa ympärivuotista, mutta kliimaksiinsa se kohoaa aina ennen Suomen MM-rallia, jolloin testit saattavat pyöriä samanaikaisesti jopa neljällä eri tiellä. Kun yksi testitapahtuma sitoo hyvinkin kymmeniä henkilöitä, kokonaisuutena tässä liikutellaan melkoista väkijoukkoa. Se koostuu pääasiassa autourheilun harrastajista tai ainakin siitä kiinnostuneista. Osalle tästä on muodostunut lähes ”ammattimainen” harrastus, osa taas osallistuu esimerkiksi lomallaan satunnaisesti ja mikä onkaan parempaa lomaa kuin viettää muutama rauhallinen ”luontopäivä” metsän siimeksessä rallitestin sulkumiehenä. Samalla pääsee eturivin paikalta seuraamaan rallimaailman huippukaluston kehitystoimintaa.
Rallitesti on vientituote
Lauseen viesti on merkittävä. Tehtaat ja tehtaanomaiset teamit saapuvat tänne ympäri Eurooppaa. Luotettavasti hoidetun testitapahtuman ohella ne tarvitsevat oleskelunsa aikana myös monia muita palveluja ja mikä parasta näiden kysyntä ja siitä syntyvät tulot suuntautuvat paljolti kasvukeskusten ulkopuolelle. Ei tällä ehkä Suomea lamasta nosteta, mutta melkoista uusvientiä tämäkin.
Suomen MM-ralli on tältä vuodelta historiaa ja sen myötä myös vilkkain testikausi. Mutta pikemmin kuin uskoisikaan, edessä on uusi vuosi ja uudet kujeet – myös testirintamalla. Kiinnostaisiko Sinua olla osana tätä toimintaa? Jos, niin tee varaus kalenteriisi jo nyt ja ota yhteyttä www.tamua.fi niin saat infoa niin tästä kuin muusta autourheilutoiminnasta.
Teksti ja kuvat: O-V. Takala
Teemu Suninen > Rallitesti on vientituote
Vaikka meillä jäi nyt eiliseksi sovittu testi ajamatta tiimin testiauton rikkouduttua, haluan kertoa hieman taustoja testin järjestäjästä Motorsport Solutions Oy:stä. Ilman heidän työpanostaan emme saisi ajettua kovavauhtisia kilometrejä ennen tärkeää Neste Rallia.
Motorsport Solutions on erittäin hyvä järjestämään testejä. Kuskeille on tärkeää, että tiettyyn kohdealueeseen löytyy sopivat tiet, ja heillä todella on useita monipuolisia ja haastavia teitä. Erikoiskokeisiin pääsee tutustumaan videolta, ja valitsemaan tien siten oman maun mukaan. Tärkeimpänä asiana pidän sitä, että testeissä saa olla aina luottavaisin mielin siitä, että tiet on suljettu ja ensiapuhenkilöstö ammattitaitoista ja aina lähellä. Heiltä saa myös kaiken paikallistuen, mikäli tiimin tarvitsee täydentää varaosavarastojaan, tai hankkia muita tarvikkeita. Ruokailut saavat myös kehun. Mitä enempää testin järjestäjältä voisi toivoa?
Yrityksen vastuuhenkilö Toni Mäkinen pystyi reagoimaan nopeasti tilanteeseen, ja löysimme korvaavan ratkaisun.
”Kokemus on opettanut varautumaan erilaisiin muutoksiin ja esimerkiksi tiensulkuluvat on haettu siten, että ne mahdollistavat äkkinäisetkin vaihdokset. Meille on nyt tärkeintä luoda Teemulle niin hyvät puitteet kuin mahdollista hänen valmistautumisessaan Suomen MM-ralliin”, Mäkinen sanoo.
Enemmän Motorsport Solutionsin toiminnasta voit katsoa videoiden muodossa täältä
Ylöjärven Uutiset 28.6.2017
Tehtävänä tien löytäminen
Pian käynnistyvä heinäkuu on kiireistä aikaa ylöjärveläiselle Motorsport Solution Finland Oy:lle. Suurimman kiireen firmalle aiheuttaa elokuussa ajettava Neste Ralli, koska autonvalmistajat tahtovat hioa menopelinsä huippulyöntiin ennen isoa koitosta.
Rallitestit mahdollistavat osaltaan optimaalisen valmistautumisen kilpailuihin. (Kuva: Motorsport Solution Finland Oy:n arkisto.)
Reilut neljä vuotta sitten perustettu ylöjärveläisyritys Motorsport Solution Finland Oy valmistautuu vuoden kiireisimpään ajankohtaan. Rallitestejä järjestävälle firmalle erityistä vipinää tuottaa elokuussa Jyväskylässä kisattava perinteikäs Neste Ralli.
– Kesä on meidän sesonkiaikaamme. Neste Ralli tuo autonvalmistajille tarpeen tulla Suomeen kehittämään ja säätämään autojaan, Motorsport Solution Finland Oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä Toni Mäkinen kertoo.
Rallitestit antavat autonvalmistajille mahdollisuuden pärjätä markkinoilla.
– Jos autonvalmistajien menopelit menestyvät kilpailuissa, ne nousevat tietenkin suuren yleisön tietoisuuteen.
– Rallikilpailuissa pärjäämiseen vaaditaan puolestaan sitä, että auto on säädetty ajettavan tietyypin ja vallitsevien keliolosuhteiden mukaiseksi. Tähän tarvitaan ralliautojen testausta, Toni Mäkinen havainnollistaa.
Kaksi eri testityyppiä
Rallitestit voidaan jakaa karkeasti kahteen eri luokkaan.
– Ensimmäiseen luokkaan kuuluvat niin sanotut pre-event -testit eli ennen kilpailuja järjestettävät viritystilaisuudet.
Niissä pyritään valmistautumaan kulloinkin käsillä olevaan mittelöön. Asiakkaat haluavat testata kilpailussa vastaan tulevia tietyyppejä ja hakea sopivia säätöjä autoihinsa.
– Toinen testityyppi liittyy ralliauton yleiseen kehitykseen. Esimerkiksi WRC-autojen tekninen säännöstö muuttui viime vuonna.
– Meille tämä muutos tarkoitti sitä, että testit käynnistyivät jo kesäkuun alussa ja ne jatkuivat aina marraskuuhun saakka, toimitusjohtaja Mäkinen taustoittaa.
Tieosuuksien suuri kirjo
Puutarhakaupunkilaisyrityksen ydintehtävänä on sopivien maastojen löytäminen ralliautojen testaamiseksi. Tähän sarkaan Toni Mäkinen on luonut kattavan tietokannan.
– Olemme keränneet palveluumme noin 60-70 erilaista tieosuutta. Olemme rakentaneet ekstranet-sivuston, jossa meillä on jokaisesta tietyypistä videotallenne kumpaankin ajosuntaan.
– Työmme ydin koostuu siis sopivien tietyyppien etsimisestä, Toni Mäkinen kiteyttää.
Iso osa Motorsport Solution Finland Oy:n työstä tapahtuu Keski-Suomessa.
– Keski-Suomi on ydinaluettamme, koska Suomen MM-ralliosakilpailu eli Neste Ralli ajetaan kyseisellä alueella.
– Meidän täytyy työskennellä siellä, missä kilpailutkin ajetaan, Mäkinen linjaa.
Ralliautojen testaamisessa on myös yhteiskunnan tasolla havaittavia hyötyjä.
– Veronmaksaja hyötyy rallitestauksista esimerkiksi silloin, kun käytämme valtion teitä testiratoinamme. Laki edellyttää, että valtion tie kunnostetaan niin sanotusti meidän piikkiimme.
– Kun tie kunnostetaan ulkopuolisella rahoituksella, silloin veronmaksaja hyötyy, Mäkinen havainnollistaa.
Ylöjärveläisyrityksen luotsi toivoo tulevaisuudelta testaustoiminnan tasaista jatkumista.
Viime viikko toi firmalle mukavia uutisia ainakin kolmen vuoden iloksi eteenpäin.
– Olemme hyvin paljon riippuvaisia rallin MM-sarjan kehityksestä. Meidän kannaltamme viime viikon ilouutinen oli se, että Jyväskylän kaupunki ja AKK Sports on solminut kolmen vuoden jatkokauden.
– Uutinen antoi vakautta siihen, että voimme jatkossakin hyödyntää rallitesteissämme löytämiämme keskisuomalaisia tieosuuksia, Toni Mäkinen iloitsee.
Ylöjärveläisyrittäjä Toni Mäkinen on ollut mukana ralliautoilussa lähes koko ikänsä. Ralliauton rattia hän ei ole kuitenkaan pyörittänyt kilpailumielessä.
– Olen toiminut lajin parissa lähinnä järjestelytehtävissä. Matkan varrella olen tutustunut kuskeihin ja toimihenkilöihin.
– Tämä on mahdollistanut verkoston rakentamisen, joka on edellytys nykyisessä työssäni onnistumiselle, Toni Mäkinen kiteyttää.