Kuka olet Janne Karhunen?
– Kuka olet ja miten olet aikoinaan liittynyt Tampereen Urheiluautoilijoihin?
Karhusen Janne, liityin muistaakseni v. 2005 jäseneksi. Kaverin II-ohjaajaksi ryhtyminen alkoi olla lähellä ja päätin hyvissä aioin liittyä seuraan. Tamperelaisena kyselin avoimin mielin kaupungin molemmilta autourheiluseuroilta, miksi liittyä juuri heihin. Kun en saanut kummaltakaan oikein vastauksia, liityin fiilispohjalta TamUA:n jäseneksi. Heti alusta asti olin pienellä panoksella toimitsijahommissa mukana ja siitä se sitten lähti.
– Toimit rallin parissa niin kilpailijana kuin toimitsijana, tukevatko nämä tehtävät toisiaan?
Kyllä, ehdottomasti. Väkisinkin tulee ymmärrystä molempiin suuntiin. Jos olen vaikka kilpailijana tilanteessa jossa toimitsijat sekoilevat, osaan varmaankin toimia hiukan rakentavammin. Toimitsijana, olinpa vaikka sulkumiehenä tai turvapäällikkönä, ymmärrän väkisinkin kilpailijoiden vinkkeliä eri tilanteissa. Näen että kaikkien kilpailijoiden pitäisi hiukan osallistua talkoisiin, joko itse tai ilmoittaa edustajiaan töihin. Muuten loppuu kisat tai ainakin kustannustaso lähtee lapasesta.
– Mikä rallissa kiehtoo sinua?
Kiinnostus ralliin iski jo lapsena, eikä sille löydy helppoja syy-yhteyksiä esim. kodista. Olosuhteiden vaihtelu ja pitkät reitit tekevät rallista hyvin kiehtovan verrattuna moniin muihin lajeihin. Rallissa vaaditaan mielestäni erikoisen vaativalla tavalla niin taitoa kuin psyykkistä ja fyysistäkin suorituskykyä. Myös autojen rakentelu kiinnostaa. Toki jos aikaa ja rahaa olisi erilailla, ajelisin varmasti moniakin lajeja! Kun ny saisin oman historic-Ladani koeajokuntoon…
– Olet toiminut TamUa:n SM rallien turvapäällikkönä vuodesta 2013, mikä on jäänyt päällimmäisenä mieleen noista tehtävistä?
Suuren työmäärän varsinkin reitti- ja turvapuolella olen nähnyt ja kokenut. Omina päällikkövuosinani 2013-2015 kisat ovat menneet hyvin, myös turvallisuuden osalta eli omasta toimialueestani ei suuria muistoja ole onneksi tullut. Oma ansio tässä on hyvin rajallinen kun ajattelen rallin koko systeemiä. Riskien hallinta ja ylipäänsä koko karavaanin kulkeminen vaatii ketjulta laatua sulkumiehestä johtokeskukseen. Mieleen on toki jäänyt lukematon joukko tiukkoja tilanteita niin ennen kisoja kuin niiden aikanakin. Isoon joukkoon mitä erilaisimpia autourheilupersoonia olen saanut tutustua ja kaverisuhteet ovat yhteisten kokemusten myötä syventyneet.
– Mitä haluaisit sanoa henkilölle, joka lukee tätä juttua ja miettii mahdollista liittymistään seuraamme?
Jos autourheilu kiinnostaa, kannattaa liittyä. Ei tarvitse olla kilpaileminen mielessä, talkoita ja toimitsijahommia on varmasti! Voin olla yhtenä kaverina sisääntulossa.
Kuka olen – sarja esittelee Tampereen Urheiluautoilijoiden jäseniä Internet – sivullamme