TamUA – 1984

Puheenjohtajana jatkaa Eero Ruohonen.

Naisjaosto viettää 10. toimintakauttaan pääasiassa työn merkeissä. Liisa Perämaa tämän hetkisenä puheenjohtajanaan. SAUL:in valmennuspäällikkö Jaakko Markula vetää nopeuden kurssi-illan yli kolmellekymmenelle osanottajalle. Jäsentenväliset ajetaan ja totunnaiseen tapaan kisataan lasten- ja aikuisten hiihtokilpailut jäämaratonin yhteydessä.

Jyväskylän taloudellisuusajon joukkuemestaruus tulee Tampereelle jo kolmannen kerran peräkkäin ja kiertopalkinto jää pysyvästi TamUA:lle.

Järjestetään Mansen Muhkurat vaihteeksi asfaltti-kilpailuna. Mielikuvitusrikas ratamestari sijoittaa sen Sokos-Marketin pysäköintipaikalle, missä renkaidenkierto onnistuukin yli odotusten. Vauhtipäivien vuoden tähdet ovat Henri Toivonen ja LeMans Porsche 956 – tietenkin ensi kertaa Suomessa, se ylittää uutiskynnyksen englantilaisessa Autosport-lehdessä, mutta rataboomi on valitettavasti laskussa. Ajetaan myös Champion Rally, kilpailu joka tällä kertaa kaiken muun lisäksi on Norjan rallimestaruusosakilpailu. Ralli saa toteutukseltaan ylitsevuotavaa kiitosta ja kunniaa. Keskelle kaupunkin Hotelli Cumulukseen sijoitettu kilpailukeskus osoittautuu hyväksi ratkaisuksi. Kaiken lisäksi ralli tekee erittäin hyvän taloudellisen tuloksen. Sunnuntain aamuyön tunteina voittaja selviää.

SM Champion-ralli voittajapari Antero Laine – Matti Hiltunen, Audi Quattro.

Suomen mestaruuksia saavuttavat yhdistetyn jäärata- ja rata-ajon ryhmässä A/1+ Raimo ”Ratti” Mäkelä ja ryhmässä B/5 Kari Laakso sekä pienoisautolijat Mika Leppälahti ja Tom Kalves. Lisäksi Mika leppälahti voittaa pienoisautojen luokan GT-8 Pohjoismaisen mestaruuden.

Teiskon Kaanaan kylässä etenee moottorikeskussuunnitelma vähin äänin kohti toteutumistaan.

Tämä teksti on TamUA:n historiikistä 1956-1986

1984 Pistejää ajettiin Pyynikin Urheilukentällä.

XIV Pistejäärata on historiallinen jopa koko Suomen autourheilussa. Tuskin milloinkaan aiemmin on autokilpailussa jouduttu portit sulkemaan ja käännyttämään pois osa yleisöstä. Näin kuitenkin tapahtui Pyynikin Urheilukentällä 7.3., kun poliisi totesi, ettei alueelle mahdu enempää katsojia. Tämän väkirikkaan kilpailun johtajina toimivat Jaakko Virtanen ja Juha Saramäki ja sen voitti P-HUA:n Matti Korpela VW:llä. Muutoinkin Pyynikillä oli runsauden vuosi, sillä ennen kisaa alueelta jouduttiin ajamaan lunta pois viikon verran.