TamUA – 1969

1969

Vuosikokouksessa yhdistyksen puheenjohtajaksi valitaan Olli Järvelin ja johtokuntaan mm. Kalle Lamminen, Juha Marnela, Aimo Viitanen ja Tapio Helminen.

Voimakas kilpailujen vuosi, Formula-Vee autot runsaasti käytössä Ahvenistolla, kaupunkiottelut Turkua ja Lahtea vastaan.

Miesmäki Racing ilmestyy aluksi varoen, muutaman vuoden kuluttua räjäyttäen mukaan, Kai Miesmäki alkaa kehitellä itselleen kaataja-Kaitsun arvonimeä. Kerhoiltoja vietetään useimmiten Tapparan kerholla, illassa 29.4.1969 mukana pari uutta jäsentä Tane Ahva ja Ensio Mikander.

Kurssin 40 osanottajaa kuulevat luentoja ajotekniikasta, auton varustelusta, säännöistä ja saavat harjoitella nuotittamista sekä päivällä että yöllä. Illalla myöhemmin on EK harjoitusajoja varten. Mukana nähdään oppimassa mm. Esko Välimäki ja ”rallipastori” Seppo Leveelahti. Jäsentenväliset kilpailut jatkuvat, talvella jäärataa, kesällä Ahvenistoa; ST:tä kautta vuoden. Liikennekilpailupuolella esiintyy lähinnä Johan Leino. Yhteismatka Vuoden alussa seuraamaan Monte Carlo rallia.

Tähtihetkiä ja vastatuulta!

Tuskin aavistivat Tampereen UA:n päättäjät 60-70-lukujen vaihteessa, ideoituaan kokeilun uudenlaisesta jääratakilpailusta, millaisen perinteen saivat aikaan. Toki idea oli hyvä, mutta jo alkumetreillä selvisi sekin, että monta mutkaa oli matkassa ennen kuin kilpailu toteutuu. Niitä mutkia eivät edes vuodet oikaisseet, Pistejäärata on vaatinut järjestäjiltään suorastaan ”Saarijärven Paavon” kaltaista sitkeyttä ja jääräpäisyyttä. Vaikka tekijät ovat vuosien varrella vaihtuneet, niin aina on löytynyt niitä jotka ovat olleet valmiit luovuttamaan ”verta, hikeä ja kyyneleitä”, että perinne jatkuisi.
No, tuo nyt oli ehkä turhan vahvasti sanottu. Verta Pistejään tiimoilla ei ole nähty, mitä nyt joku on joskus saattanut raapaista rakennustöissä sormensa törröttävään naulaan. Hikeä enemmän lienee kärsitty vilua, sillä tuntikausien seisoskelu pakkasyössä, vettä letkusta lorotellen, ei juuri hikeä pintaan nosta. Kyyneleetkin, jos niitä on ollut, ovat lähinnä ilonkyyneleitä siitä riemusta, kun yksi kilpailu on jälleen, kaikki vastukset voittaen saatu onnellisesti pakettiin. Se kuitenkin on varmaa, että monta mutkaa ja tarinaa Pistejääradan yli neljänkymmenen kilpailun taipaleelle mahtuu. Siitä seuraavassa muutamia tähdenvälejä.

Pistejäärata suunniteltiin ajettavaksi ensimmäisen kerran jo v.1969 ja se oli merkitty kilpailukalenteriin päivämäärälle 5.3., mutta suunnitelmat kaatuivat jotenkin enteelliseen totuuteen: Sopivaa rataa ei löytynyt.

Pistejääradan yli 40-vuotinen taival sisältää monta värikästä vaihetta. Varsinaisesta peruskonseptista on tänä aikana tehty kuitenkin vain kolme poikkeusta: 1975 Viime hetkillä jää suli Pyynikin kentältä, joten 12.3. ajettavaksi suunniteltu 5. Pistejäärata siirrettiin Tammelan Pallokentälle ja käytiin Fiat 126 Jääratapotin osakilpailuna. 1990 20. Pistejääradan areenana oli entinen Speedway-radan kenttä. Sitkeistä ponnisteluista huolimatta vesisateet kuitenkin veivät valmiin radan ja kisa oli viime hetkellä pakko peruuttaa. 1999 Oltiin Kaupin Urheilupuistossa 28. Pistejääradan merkeissä.

1999 kilpailu oli sikäli poikkeuksellinen, että mukana olivat myös Legends-autot, jotka näin ajoivat ensimmäisen virallisen kilpailunsa Suomessa.