Yhteistyötä rallireitillä

Rallikilpailun järjestämisen vaatimat henkilöstöresurssit ovat melkoiset. SM-rallissa, sellaisessa kuin Pirelli Ralli, eri tehtävissä toimivien henkilöiden yhteismäärä nousee useisiin satoihin. Rallin järjestäminen on luvanvaraista ja useimmiten tätä lupaa hakee yksi yksittäinen yhdistys. Kuitenkaan ei ole edes teoriassa mahdollista, että yhdistys selviytyisi järjestelyistä pelkästään omin voimin. Ralleissa voikin sanoa olleen ikiaikaisen käytännön jakaa erikoiskokeiden hoitovastuu naapuriyhdistyksille. Kyse on ”sulle – mulle” periaatteesta eli tänään meillä huomenna teillä. Menneinä aikoina, kun ralleja järjestettiin vähän joka kylällä ja parhaissa kaksi, tätä naapuriapua oli tarjolla riittämiin. Nyt kuitenkin kalenterit ovat melkoisesti autioituneet ja järjestäviä yhdistyksiä on yhä vähemmän, sen lisäksi
monista rallin järjestämiskulttuuri on jopa tyystin hiipunut. Toisaalta, heillä jotka ralleja vielä järjestävät, siihen vaadittu väkimäärä on aina vain kasvukäyrällä.

Mikä siis neuvoksi?

Enenevässä määrin katseita suunnataan rallin reitin tuntumassa vaikuttaviin paikallisiin voimiin, urheiluseuroihin, kyläyhdistyksiin, metsästysseuroihin jopa eläkeläisjärjestöihin. Toki usein näissä, muillakin kuin viimeksi mainitulla, ongelmana on toimivan jäsenistön ikääntyminen. Paikallista apua kuitenkin tarvitaan
ja joskus se on suoranainen elinehto ja tuohan avustaminen rallijärjestelyissä tai vaikka grillin pystytys erikoiskokeelle yhdistyksille käyttövaroja, jolloin hyöty on
molemminpuolinen ja myös rallin aiheuttamat, esimerkiksi tien sulkemisesta syntyvät haitat ymmärretään paremmin.

Sarvikkaan Metsästysseura eräs ensimmäisistä

Vaikka paikallisyhdistysten osallistuminen on viime aikoina lisääntynyt, aivan tuore keksintö se ei ole. Tampereen Urheiluautoilijoiden kumppaneista ensimmäisiä, jollei ensimmäinen oli Lempäälässä toimiva Sarvikkaan Metsästysseura, joka tuli mukaan jo 80-luvun alkuvuosina, Tampereen UA:n ottaessa Jyväskylän Suurajojen Savon erikoiskokeen järjestämisvastuun. Sarvikkaan Ms hoiti noina vuosina ansiokkaasti EK:n Lempäälän puoleisen pään liikenteenohjauksen ja pysäköintialueet, mikä tehtävä ollutkaan vähäinen. Tuohon aikaan Savon EK keräsi parhaimmillaan jopa 6000 katsojaa. Aikanaan Savo väistyi MM-rallista ja yhteistyöhön Tampereen UA:n kanssa tuli välipää, kunnes se kolmisen vuotta sitten herätettiin uudelleen ja entistä syvempänä, Savon EK:n tultua osaksi Tampereella ajettavaa SM-rallia.

Antti-Turkkinen

Sarvikkaan Metsästysseuran rallijärjestelyiden moottorina on toiminut seuran puheenjohtaja Antti Turkkinen: ”Liikenteenohjauksen ja pysäköinnin ohella hoidimme myös järjestyksen valvontaa ja lisäksi meillä oli makkaragrillit EK:n alussa sekä ns. kessunmutkassa. Liikkeellä olimme noin 30 hengen voimin. Jäsenten ohella mukana oli ulkopuolisia tuttavia, samaa väkeä samoilla paikoilla kerrasta toiseen, vain pienellä vaihtuvuudella. Seuran vähäisiin tuloihin tällä toiminnalla saadaan tärkeä lisä. Varoja kuluu toiminnan pyörittämiseen ja Jyräysjärvellä olevan metsästysmajan ylläpitoon.” ”Seuramme on vanha, perustettu v. 1937, aktiivimetsästäjiä jotain satakunta. Ongelma on sama kuin kaikessa yhdistystoiminnassa, väki vanhenee, eikä nuoria liity samaa tahtia. Tosin viime aikoina eräät nuoretkin ovat kiinnostuneet. Toisaalta osa jäsenistä on työn ja elämäntilanteiden kautta valunut pois paikkakunnalta, vaikka jäsenyys säilyykin. Voi sanoa, että jäsenkunta asuu valtaosin noin 50 km:n säteellä. Suurimpia tapahtumia ovat hirvijahdit, niihin osallistuu noin 25 – 30 henkeä ja peijaisiakin on hyvä pitää omalla majalla,” kertoo Turkkinen yhdistyksen toiminnasta.

Kirjoittaja: Ossi-Veikko Takala

 

Sarvikkaan Metsästysseura / Antti Turkkinen ennen SM Castrol – rallia 2013