Urpo ”Upi” Lahtinen

Urpo Lahtinen Keimola 1966

(22. huhtikuuta 1931 Helsinki – 15. lokakuuta 1994 Tampere) oli Tampereen Urheiluautoilijat ry:n jäsen, autourheiluharrastaja sekä -vaikuttaja ja suomalainen liikemies joka toimi lehtikustantajana. Urpo Lahtisen omistama ja johtama Lehtimiehet Oy julkaisi seuraavia lehtiä;

  • Tamperelainen ilmaisjakelulehti
  • Hymy
  • Alibi
  • Nykyposti
  • Suosikki
  • Tekniikan Maailma
  • Vauhdin Maailma
  • King
  • Jallu
  • Kalle
  • Maailman vahvin nalle
  • Pellefantti

”Upin” harrastuksiin kuului 60- ja 70-luvuilla vahvasti autourheilu, hän osallistui muun muassa Eläintarhan ajoihin sekä kilpaili usein Keimolan moottoriradalla, osallistui hän myös rallin puolella 1963 Jyväskylän Suurajoihin . Hän omisti useita kilpa-autoja, joiden joukossa oli legendaarinen Mercedes-Benz Waxenberger.

Kasvoin taiteeseen kotona, isä puhui samaan aikaan autourheilusta ja taiteesta, se oli osa arkea totesi Urpon poika Jeppe Iltalehdelle vuonna 2018.

Lehtikeisari Lahtinen sai oman “Waxenbergerinsä” suoraan tehtaalta vuonna 1970. Asiakaskäyttöön tehdyn kilpurin luotettavuudesta kannettiin suurta huolta. Niinpä kone pidettiin 6,3-litraisena, mutta virityspalikoiden ansiosta tehoa on yli 320 hevosvoimaa. AMG:n ratatykeissä oli manuaalivaihteisto, kun taas Lahtisen Waxenbergerissä on vakiolaatikosta muokattu nelivaihteinen automaatti.

Autolla päästiin tositoimiin heti syksyn 1970 Keimola 500 -ajoissa. Urpo Lahtisen kanssa ratin takana vuorotteli todellinen nimimies, eli Rauno Aaltonen. Hän oli ajanut 6.3:n ensimmäisellä kehitysversiolla jo vuotta aiemmin Span radalla. Lahtinen ja Aaltonen johtivat Keimolan kisaa alusta asti, kunnes automaattilaatikkoon tullut vika pakotti keskeytykseen.

Waxenberger ei muutenkaan oikein sopinut Suomen radoille. Painava ja tehokas auto olisi vaatinut pitkiä suoria ja loivia kaarteita, joita ei täältä juuri löytynyt. Esimerkiksi Ahveniston syheröissä Mersu oli hätää kärsimässä. Sille keksittiin kuitenkin muuta käyttöä, ja Waxenbergerillä ajettiin jopa jäärataa!

Muutaman vuoden päästä autoon ruuvattiin puskurit ja muut siviilivarusteet kiinni, ja Waxenberger rekisteröitiin kadulle. Kilpatouhuja ei kuitenkaan unohdettu täysin, ja niinpä autolla käytiin osallistumassa Suomen ensimmäisiin kiihdytyskisoihin Keimolassa vuonna 1975. Waxenberger jätti isolohkojenkit taakseen ja oli nopein katurekisteröity auto varttimailin matkalla. > Lähde

FHRA Drag Race Keimola 18.6. 1975 Kaikki ajoneuvotyypit ja luokat
10 Urpo Lahtinen MB Waxenberger automaatti 14,42 (nopein katurekisterissä)
11 Henri Toivonen Simca rII 14,57
12 Jyrki Kalpala BMW 2002 Turbo 14,63

Jäärata-ajot oli suosittu kansanhuvi

Makkaraa ja kuumaa mehua, autojen pörinää, lunta ja jäätä. Tuo kaikki kiehtoi ihmisiä Näsijärvellä 1960-luvulla kun siellä pidettiin jäärata-ajoja. Tamperelainen Pekka Virtanen oli innokas autoharrastaja, joka radan varrella oppi tuntemaan ajajia. He saattoivat olla yhtä hyvin ympäryskuntien isäntiä kuin lehtikeisareitakin.

Myös Urpo Lahtisen Virtanen muistaa hyvin.

– Hän ajoi Minivanilla – pakettiautolla. Opin tuntemaan hänet oikein hyvin: Mukava kaveri, joka jäällä vaihteli itse renkaat niin kuin muutkin kuskit. > Lähde

Kilpailemisen jälkeen ”Upi” toimi vahvasti autourheilun taustavaikuttajana ja oli osaltaan toteuttamassa 80-luvun TamUA:n VM-Vauhtipäivät tapahtumien syntymistä.

> VM-Vauhtipäivät 1988

Vauhtipäiville nostetta etsittäessä Veli-Pekka Tolvanen ehdottaa yhteydenottoa autourheiluhenkiseen Lehtimiehet Oy:n, jonka sielu Urpo Lahtinen innostuu asiasta. Syntyvät VM-Vauhtipäivät. ”Ratu” Männistö ja ”Petsku” Geitel Lehtimiehistä sekä V-P. Tolvanen , Erkki Siitarinen ja O-V. Takala TamUA:sta rakentavat kisaa ja rahaa palaa, mainosbudjettikin satoja tuhansia markkoja. Näyttävä osanotto saadaan, mutta suuret tähdet karsii tähtitieteelliset palkkiot ja sopimusrajoitukset, autolla temppuilua, paljasta pintaa, julkkiskisa värikkäine osanottajineen; näyttäviä PM-lähtöjä, mies lännestä Tero Palmroth, jee-porukka Eppu Normaali, pääministeri jakaa palkintoja. Väkeä kisa vetää, mutta ei panostusta vastaavasti; rata-autoilulla ON ongelmia.


2022 julkaistava Hymyä! – sarja on suomalainen kahdeksanosainen 1970-luvulle sijoittuvan draamasarja, jonka päähenkilönä on TamUA:n jäsenen, Aku Hirviniemen esittämä Hymy-lehden perustaja Urpo Lahtinen. Sarja kertoo fiktiivisesti Lahtisen ja hänen lähipiirinsä elämästä 1970-luvun Suomessa, jolloin Lahtisen Lehtimiehet-yritys kukoisti.

Aku Hirviniemi kutsuttiin yhdistyksemme kevätkokouksessa 2021  kunniajäseneksi.


Aamulehti 28.4.2021

Tampereen kovat kuskit ja lehtikeisari vauhdissa Teivossa – Aku Hirviniemen näyttelemä Urpo Lahtinen otti mittaa TamUA:n taitureistaTeivossa päästiin vauhtiin totutusta poikkeavilla hevosvoimilla, kun nämä 70-luvun klassikot komeilivat tähtinä tulevan sarjan kuvauksissa.

Teivossa päästiin vauhtiin totutusta poikkeavilla hevosvoimilla, kun nämä 70-luvun klassikot komeilivat tähtinä tulevan sarjan kuvauksissa. 

Tamperelaisen autourheilun monilajiseura TamUA:n uutena aluevaltauksena nähtiin vuonna 2022 julkaistavan draamasarjan kuvaukset, kun Tampereen Urheiluautoilijoiden Rally Team osallistui Hymyä!-projektin tekoon Teivossa viime maanantaina 26. huhtikuuta.

Uusi sarja kertoo Urpo Lahtisesta vauhdikkaalla 70-luvulla, ja pääroolissa lehtikeisaria näyttelee Aku Hirviniemi. TamUA rakensi kuvauksia varten Teivon ravikeskukselle varikon ja merkkasi radan, jolla Urpo eli Aku kaahasi kilpaa seuran kuskeja vastaan.

Kyytiä saivat aikakauden autot Moskvitsh ”Mosse” Elite, Ford Escort, Ford ”tähtisilmä” Cortina, BMW, Volvo 240 ja Datsun 100A. TamUA:n riveistä radalla viilettivät Pekka NiemiToni SinkkonenElias KivitilaSami SaloHarri Välimäki sekä Matti Niemi, joka näytteli legendaarisen kuljettajan Tuisku Urpialan roolin.