Kuka olet Toni Mäkinen?


– Kuka olet?

Toni Mäkinen on nimi ja syntymävuosi on 1979. Autourheilu on mielestäni kivaa ja ralli on hieno laji.

– Koska olet liittynyt Tampereen Urheiluautoilijoihin ja mitä olet puuhaillut autourheilun parissa?

Seuraan liityin joskus 2000-luvun alussa tai puolivälissä, sitä ennen kuuluin Hallin UA:n riveihin jäsenenä joka ei tosin paljon toimintaan osallistunut nuoren iän vuoksi. Olin toki kerran 90-luvun alussa järjestetyn Halli Rallin maalin jälkeisen Parc Fermé:n liikenteenohjaaja, ehkä paremman puutteessa tai siihen nimetyn henkilön halutessa lämpimiin sisätiloihin. Autourheilun pariin olen kasvanut isän rinnalla, isä kilpaili 80-luvun alussa autosuunnistuksessa ja vei myös minut rallin pariin ”sulkumiehen apulaiseksi”. Ensimmäinen rallimuistoni on tosin katsojan roolissa, Suurajoista 80-luvulta B-ryhmän aikaan Hämepohjan risteyksestä, lieskat ja äänet veivät pienen pojan sydämen ja sielun.

IMG_5958Olen osallistunut aktiivisesti TamUA:n toimintaan toimitsijana vuodesta 2009, jolloin ensimmäinen tehtäväni oli toimia Uudenkaupungin F-cupissa EK:n maalin puskakellona yhdessä oppi-isänä toimineen O-V:n kanssa. Sen jälkeen erilaisia tehtäviä erikoiskokeiden järjestämisestä vuoden 2015 Pirelli Rallin kilpailunjohtajan virkaan, jokaista vuotta kuvaa hyvin siimarullan kanssa metsissä samoilu. Nykyään toimin myös sivutoimisena yrittäjänä autourheilun parissa sekä toimin luottamustoimessa AKK:n rallin lajiryhmässä.

 

 

 

– Autourheilutoiminnan haasteet?

Suuressa kuvassa ihmisten vapaa-ajanviettomahdollisuudet ovat lisääntyneet siitä kaikkien haikailemasta ralliautoilun kultaisesta 80-luvusta, samaan aikaan erilaiset autourheilussa tarvittavat viranomaisluvat edellyttävät suurempaa henkilöresursointia esim. rallin suorituspaikoille eli erikoiskokeille. Tälle jälkimmäiselle on ihan perustellut syynsä, ralli on lajina menettänyt ”kansantietoisuutta” ja saattaapa nykyään maaseudulta löytää kaupungissa arkeaan asuvan viikonloppu-mökkiläisen joka ei lajin (lue: tieliikennelain) edellyttämää tiensulkemista välttämättä ymmärrä, ainakaan perustelematta.

Lyhyesti sanottuna tekijöitä tarvitaan lisää, pikaisesti, jotta varsinkin rallin tulevaisuus on turvattu. Nyt on vielä mahdollisuus oppia kokeneempien seurassa ja saada tuo tärkeä kokemus omaksutettua myös tulevien tekijöiden selkäytimiin.

Toinen haaste, joka koskettaa varsinkin harrastajapuolta eli kilpailijoita on tukijoiden löytäminen. Uusien ideoiden jalostaminen pitää olla enemmän kuin sallittua, jotta löydetään keinoja hyödyttää rallilla yritysten myynnin positiivista kehittymistä. Pelkkä tarrojen liimaaminen kilpa-autoon, tai rättien virittäminen kilpailuiden suorituspaikoille ei riitä nykyään. Onneksi sosiaalinen media eri muodoissaan tarjoaa kanavia tuoda asioita esiin, kylkeen pitää kehittää kaikenlaisia verkostoja jotka hyötyvät verkoston keskipisteessä olevan tapahtuman tai kilpailijan läsnäolosta.

Suomessa autourheilukilpailuiden järjestäminen ei ole julkisen sektorin tukemaa toimintaa, ainakaan laajassa mittakaavassa. Tämä on täysin poikkeava suuntaus kun verrataan esimerkiksi etelä-euroopan maihin ja heidän autourheilutapahtumiin. Siksi myös kilpailunjärjestäjät ovat nykyään osittain kumppaneiden varassa, näin ollen myös kilpailutapahtumista pitää kehittää yleisötapahtumia, joissa autokilpailu on sen ydin, mutta muitakin viihtyvyysmuotoja on mukana.

Oma havaintoni on myös, että autourheilussa mukana olevat ihmiset ovat suhteellisen intohimoisesti siinä osallisena. Varmistaaksemme tulevien sukupolvien autourheiluinnostuksen haastan kaikki vanhemmat viemään lapsiaan seuraamaan autourheilutapahtumia, sekä tarjoamaan mahdollisuuksien mukaisesti autourheilun aloittamisen jo nuoressa iässä. Paikalliset autourheiluyhdistykset ovat juuri tätä toimintaa varten olemassa, autamme ja neuvomme jokaisen kiinnostuksen mukaisesti mukaan toimintaan. Varmistetaan yhdessä suomalaisen autourheilumenestyksen jatkuvuus!

– Ralli on selkeästi sinun lajisi, kuinka kehittäisit sitä TamUA:ssa?

Ensinnäkin haluan kehittää Tampereen Urheiluautoilijoiden järjestämän Ralli SM osakilpailun sisäisiä toimintaprosesseja ja kumppanuusmalleja sekä ohjata sitä kehittymään isoksi yleisötapahtumaksi. Ensimmäisen askel yleisötapahtuman suuntaan oli 2015 toteutetut Teivon ja Tampereen Keskustorin tapahtumat, Teivo toimi 2015 kilpailun lähtönä ja yleisö-erikoiskokeena. Teivoon pitää tulevaisuudessa vielä lisätä ”ohjelmanumeroja” eli muita viihtyvyystekijöitä joiden osalta madot on jo vedessä. Keskustorille välitettiin Savon erikoiskokeen tapahtumat suorina Live Stream – lähetyksinä joita yleisö pääsi seuraamaan isolta screeniltä. Nämä em. toimet tuovat rallia lajina esiin sitä aktiivisesti jo seuraavien ulkopuolelle, joka lisää niin lajin, tapahtuman kuin tapahtumaa tukevien kumppaneiden näkymistä.

Haluan myös kehittää rallin osittain juurtuneita toimintatapoja, siihen tarvitaan myös mukana olevan tiimin ja työryhmän täysi tuki. Esimerkki tällaisesta on Savon erikoiskokeen järjestäminen kumpaankin ajosuuntaan samassa kilpailussa vuonna 2015. Tämä kokeilu oli erittäin onnistunut, toivon että sitä hyödyntävät muutkin kilpailunjärjestäjät tulevaisuudessa.

Sisäisten prosessien ja toimintamallien hiomisessa pyrin hyödyntämään ”siviiliammattini” kautta opittua projektiosaamista. Näen rallin järjestämisessä hirveästi etua oman henkilökohtaisen projektiosaamisen kehittämisessä, se on erilaisten ihmisten kanssa toimimista parhaimmillaan. Se, mitä projektilla tuotetaan ei ole oleellista, vaan se millä menetelmillä tuotos tehdään kaikkien kannalta helpoiten ja resursseja säästäen. Yksi tärkeä puoli tällaisessa harrastamisessa on hauskan pito ja leukailu porukalla, rallissa ei yleensäkään pärjää hampaat irvessä jäpittämällä vaan rennolla otteella ja pitämällä AINA pilke silmäkulmassa.

– Terveisesi tätä lukeville?

Jos olet jo tuttu ja mukana touhussa, syvä kumarrus ja nöyrä kiitos. Teemme yhdessä autourheilua yhteiskunnassa, jossa varsinkin negatiivinen palaute on helppo nostaa esiin esimerkiksi lehtijuttujen nettiversioiden kommenttipalstoilla, se ottaa usein koville mutta pitämällä pilke silmäkulmassa ja huumori mukana pysymme tolkuissamme ja raiteilla.

Jos vähääkään tekee mieli kokeilla autourheilua eri lajeissaan tai tunnet syvää vaikuttamisen halua esimerkiksi rallin järjestelyihin, otathan yhteyttä. Pidetään myös jatkossa Pirkanmaa ja Tampere rallikartalla!

> Lisätietoa ja yhteystiedot

 

Kuka olen – sarja esittelee Tampereen Urheiluautoilijoiden jäseniä Internet – sivullamme 

 

IMG_1607