Nopeus/Rata-ajo

Rata-autoilu on pysynyt Suomessa vakaalla pohjalla viime vuosina. Suomalaisten kuljettajien kansainvälinen menestys Formula 1 – sarjassa pitää ratalajeja mielenkiintoisina meillä myös kansallisesti kotimaassa. Rata-autoilu aloitetaan yleensä Kartingista (mikro-autoilu), josta kilpailijan uraputki jatkuu usein muihin rata-autoilu luokkiin. Kotimaisessa rata-ajossa on kilpailijan valittavana mielenkiintoisia formula- ja ns. ”koppiautoluokkia”. Lajiliiton (AKK-Motorsport ry) valmennustoiminta on tuottanut nuoria kuljettajalupauksia menestyksellisesti maailman moottoriradoille jo usean vuoden ajan.

Moottoriradat : Rata-autoilussa kilpaillaan Suomessa niin SM – kuin kansallisellakin tasolla. Kilpailuja järjestetään vuosittain toistakymmentä. Suomen tämänhetkiset viisi moottorirataa ovat Hämeenlinnan Ahvenisto, Virttaan Alastaro, Jurvan BotniaRing, Vetelin Kemora sekä Virtasalmen Motopark, näiden lisäksi Seinäjoella ajetaan joka kesä Vauhtiajoja, katuradalla. Suomeen on rakenteilla myös uusi kansainväliset mitat täyttävä moottorirata, KymiRing joka tulee Kausalaan, Kouvolan lähelle.

Kilpailuluokat : Rata-SM sarjan yhteydessä ajetaan SM, CUP ja Trophy luokkien mestaruuksista.

Tämän hetken suosituimpia luokkia ovat Legends autot, Vakio 1600 (V1600) ja BMW-Extreme merkkiluokka. Nuorten kuljettajien suosimaksi kehitysportaaksi on noussut V1600-luokka ja tietenkin perinteinen Formula Ford.

Tulevalla ratakaudella 2016 tullaan ajamaan myös uutta Turbo1600 luokkaa joka asettuu selkeästi V1600-luokan yläpuolelle suorituskyvyltään. Uusi T1600-luokka toimisi näin aiemmin laaditun rata-autoilu strategian mukaisesti seuraavana portaana kuljettajapolulla, kun edetään V1600-luokasta tehokkaampiin rata-autoihin. Nykyisellään porras V1600-luokasta, Porsche GT3 Cup Challenge autojen tai V8 Thundercars autojen välillä on kohtuuttoman suuri. Suomeen on vuonna 2016 tekemässä maihinnousua myös kokonaan uusi Seat SC Trophy-merkkiluokka, joiden kilpailuja tullaan ajamaan uuden FTCC ratasarjan tapahtumissa.

Katettujen kilpureiden (koppi-autojen) puolella kansalliset luokat voivat hyvin aktiivisten harrastajien toimesta. Kansallisia rata-autoluokkia on useita mm : Touring Cars, Gran Turismo, Porsche Sports Cup, Time Attack, Endurance Saloon ja – Racing, jne. näin jokaiselle rata-autoilukärpäsen puremalle harrastajalle löytyy varmasti itselle sopiva luokan harrastamiseen ja kilpailemiseen.

Historic Race Finlandin Ry:n (HRF Ry ) järjestämä oma ratasarja historic- ja Roadsport & V8 ja Mini 1000 harrastekilpureille kerää Suomen moottoriradoille joka kesä runsaasti hieman iäkkäämmästä kalustosta kiinnostuneita harrastajia ja kilpailijoita.

Kuorma-autot: Suomen moottoriradoilla kilpaillaan myös kilpakuorma-autoilla. Nämä ratojen jättiläiset kilpailevat Alastaron ja Kemoran moottoriradoilla. Aiemmin tämän luokan suomalaisedustajia kilpaili menestyksekkäästi myös kansainvälisillä Euroopanradoilla. Tänä päivänä kilpailusaavutukset ovat keskittyneet lähinnä kovalle kansalliselle tasolle.