Tamperelaisluokissa ahdasta

Kuvassa 85 Kaivo-oja, 76 Nuora, 78 Nieminen, 86 Jokinen ja 87 Virtanen

1979

23.toimintavuosi nostaa yhdistyksen jäsenmäärältään Suomen suurimmaksi, 889 jäsentä. Matti Päivärinta jatkaa puheenjohtajana, varapuheenjohtajaksi valitaan Kai Miesmäki ja sihteeriksi Antero Miikkulainen. Hallitukseen nousee mm. Pentti Pyykkö. Toiminnan peili ja omatunto, kerholehti, ilmestyy kuusi kertaa toimittajinaan Antero Miikkulainen ja Tapani Lindholm. Jäsenistö omaa n. 230 kilpailijalisenssiä ja n. 200 toimitsijalisenssiä.

TamUA saa SM-jäällä Suomen Mestarin, jääradan R5 alle 850 cc kultaa voittaa Juha Kaivo-oja, myös luokan hopeaa Pauli Jokinen ja pronssia Leo Nieminen, kaikki TamUA:lasia – puhutaan tamperelaisluokasta.

Rauhaniemessä SM-jääradalla kokeillaan harjaustauoilla rinnakkaisradalla ajettaavaa JM:ää. Yleisö saa liikuntaa ja on tyytyväinen. Muutkin kilpailut saavat kiitosta ja yleisö palkitsee työmme runsaalla läsnäolollaan.

Kaiken kruunu on Ahveniston Vauhtipäivät 2.-3.6.1979, rata-autoilun nousukauden H-hetki Suomessa. Ruotsista ennakkoluulottomasti Suomeen hankittu Super Star Camaro-luokka saa kansan liikkeelle. Kauniin sään vallitessa mahtavasti murahtelevat kuminpolttajat valloittavat yleisönsä. Ahveniston rinteet raikuvat suosionosoituksista, on henkeä, on tunnelmaa. Onhan kyseessä vuoden suurin pohjoismainen rata-autoilutapahtuma ja samalla TamUA:n lopullinen läpilyönti kansainvälisten kilpailujen järjestäjänä.

1980

Kasvava yhdistys on entistä enemmän liikeyritys, niinpä sille valitaan uusi ”vihreä” puheenjohtaja Eero Ruohonen, autourheilusta kiinnostunut, mutta kuitenkin enemmän talouselämän kuin autourheilun alalla kannuksia hankkinut henkilö. Varapuheenjohtajaksi valitaan Pauli Vainionpää ja sihteeriksi Kalervo Kotkavuori.

Yhdistys siirtyy ATK-aikaan, ATK:lle viedään kirjanpito ja jäsenrekisteri. Tällöin poistuvat listoilta myös ns. paperijäsenet, tämän jälkeen jäsenmääräksi muodostuu 557.

Kerhon omat Formula Veet pääsevät eläkkeelle, toinen niistä saa arvokkaan leposijan Tampereen Teknillisessä museossa.

Kilpailutoiminta jatkaa rajua nousuaan. XX Tammer-Ajo ajetaan onnistuneena AS:n SM-osakilpailuna. Champion Nordic Rally on jälleen näyttävä SM-osakilpailu ja pohjoismainen joukkuemestaruuskilpailu. Sen järjestelyjä sanotaan kaikkien aikojen parhaiksi ja ruotsalaisiakin on mukana peräti 19 paria. Pienois-autotoimikunta järjestää ensimmäiset tamperelaiset  SM-tason pienoisautokilpailut. Kaiken kruunaa Ahveniston Vauhtipäivät sekä niiden Super-tähdet ja Supertähti. Camarot saapuvat jälleen Ruotsista n. 25 auton voimalla ja erääseen niistä istuu nouseva suomalainen F1-tähti ”Keke” Rosberg. Niinikään kilpailuun osallistuu vuokra-autolla Timo Mäkinen ja eräitä muita suomalaisia heidän joukossaan mm. TamUA:n Olli Virtanen. Hieman oli vaikeuksia laina-autojen tekniikan kanssa, mutta kuitenkin kauniissa säässä ja 15000 katsojan läsnäollessa vietettiin lähes kaikkia tyydyttänyt vauhtijuhla.

Leo Nieminen tuo jääradalta SM-kultaa.

Olli Järvelin saavuttaa miehen iän täyttää marraskuussa 50 vuotta, SUAL:n puheenjohtaja. TamUA:n hallitus kävi laulamassa onnittelut heti keskiyöllä Ollin ensilumen peittämällä pihamaalla.

Tämä teksti on TamUA:n historiikistä 1956-1986

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *