Olli Järvelin muistelee

Kuvassa Olli Järvelin tutkailee leikekirjaansa

Asser Wallenius 30-luvun maineikkain tamperelaiskilpa-ajaja.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen alkoi autoja ja moottoripyöriä ilmestyä myös Tampereen katukuvaan. Se sai joidenkin kilpailuvietin heräämään tälläkin urheilun alalla, joskin vaatimattomissa puitteissa”.

Heti 20-luvun alussa tamperelainen veneilyalan yrittäjä Lauri Riutta oli moottoriurheilijain harvalukuisessa joukossa yksi ylitse muiden, voittaen miten tahtoi lähinnä raviradoilla ajetut moottoripyöräkilpailut. Pyörät olivat Harley Davidson ja Indian merkkisiä.

Perimätieto kertoo Riutan lupautuneen näihin, lähinnä näytösluonteisiin kilpailuihin vain, mikäli hän saa itse valita mitä jaetaan kilpailun ensimmäisenä palkintona – luonnollisesti täyshopeisia esineitä tai arvokasta käyttötavaraa.

Riutan kohtaloksi tuli 40-luvun lopussa mustasukkaisuusmurha Näsilinnankadun ja Satakunnankadun kulmatalossa.

Kolmikymmenluvulla (1932) alkoivat Pyynikin Ajot, moottoripyörien mittelönä.

Saman vuosikymmenen alussa luistelijanakin menestystä hankkinut Asser Wallenius oli ensimmäinen varsin kuuluisa tamperelainen kilpa-ajaja. Hän työskenteli Autokauppa Oy:ssä (myöhemmin Autokauppa ja Tehdas Oy). Varsinainen nousu kilpailu-uralla alkoi Ford V-8 autojen maailmanlaajuisen voittokulun myötä.

Vuonna 1934 Asser Walleniusta pyydettiin kokeilemaan autojen soveltuvuutta Pyynikin Ajoihin.

Pyynikin huima rata osoittautui tällä kertaa kuitenkin liian kovaksi haasteeksi.

Heti ensimmäisellä kierroksella, sen puoli välissä, nykyisen hotelli Rosendahlin kohdalla olevassa, vasemmalle kaartuvassa mutkassa auto osui kiveen. Kaarteen väärinpäin oleva kallistus petti Asserin harkintakyvyn.

Kolmekymmenluvun lopulla Asser Wallenius jätti Tampereen saatuaan siirron Helsingin Fordille varaosatarkastajaksi. Wallenius kilpaili menestyksekkäästi muutamia vuosia vielä sotien jälkeen, viisikymmenluvun alkupuolella. Aluksi edelleen Ford V-8 autolla, mutta parina viimeisenä kilpailuvuotenaan Allardilla. Eikä vanha taito ollut ruosteessa. Esimerkiksi vuoden -53 Eläintarhan ajoissa Wallenius sijoittui Allardillaan toiseksi yli kaksilitraisten urheiluautojen sarjassa, päihittäen mm. toisen sen ajan suomalaisen ”kovakasvon” SPJ Keinäsen.

——–

Sodan jälkeen, bensiinisäännöstelyn loputtua Tampereella ajettiin varsin mittavia liikennekilpailuja, samoin kuin suunnistus- ja tarkkuusajoja (ST, myöhemmin autosuunnistus AS). Näistä merkittävimmät olivat Näsijärven Ajo ja Pyhäjärven Ajo. Niissä reitti nimensä mukaisesti kiersi pääsääntöisesti mainitut järvet. Varsinkin Näsijärven Ajo, lokakuisena yökilpailuna keräsi loppuvuosina yli kaksikin sataa kilpailijaa.”