Lake City Rally

 

lcr_logo

Nimen tarina

Pirelli rallin järjestelyiden yhteydessä 2016 Tampereen UA:n puuhamiehet yhdessä Nortin kanssa kävivät keskustelun yhdessä Tampereen kaupungin matkailutoimiston kanssa kilpailun nimestä.

 Tämän keskustelun yhteydessä kartan ollessa tarkastelun kohteena, esitti Tampereen matkailutoimiston väki Lake City – teeman yhdistämistä rallikilpailuumme jollakinlailla. 

Nimeä makusteltiin, ajatuksesta pidettiin ja näin päädyttiin siihen, että jatkossa Tampereen Urheiluautoilijoiden rallikilpailuita yhdistää Lake City Rally – nimi. Teema, joka yhdistää järvien rajaamana ympäristökunnat Tampereeseen, pohjoismaiden suurimpaan sisämaakaupunkiin. Näin ollen kilpailumme nimi, sekä sen alle kätkeytyvä teema yhdistää sen maantieteellisen alueen, jossa ralliakin ajetaan.


Tampereen Urheiluautoilijat on järjestänyt vuodesta 2013 – 2017 rallin SM-sarjan viimeisen osakilpailun.

Kilpailu on valittu sarjaan osallistuneiden kilpailijoiden toimesta kolmesti (2013, 2014 ja 2015) parhaaksi SM osakilpailuksi.

> Lake City Rally – internet-sivut


Lake City Rally 2017

Kilpailukeskus siirrettiin messujen päällekkäisyyden sekä yhteistyökumppanin johdosta Ideaparkin naapuriin, RealParkiin Lempäälään. Kilpailun avasi Ideaparkin pysäköintialueelle toteutettu yleisöpyöritys, josta siirryttiin perjantai-illan jo hämärtyessä ja sumun noustessa kahdelle metsäpätkälle, jotka synnyttivät tarinan jos toisenkin.

Lauantain lenkillä ajettiin vanhoja tuttuja, mukaan lukien Säterin Kihara sekä edellisvuodelta tutut Ekojärvi ja Onkemäki, tosin vastaiseen ajosuuntaan.

> Live Stream lähetys EK 7 / EK 10 / EK4 / Huolto

Pirelli Ralli 2016

Kilpailussa juhlittiin järjestävän seuran 60. toimintavuotta sekä muisteltiin Henri Toivosen uraa, hänen valitettavasta menehtymisestään tuli kuluneeksi tasan 30 vuotta. Henkka syntyi vuonna 1956, samana vuonna kuin TamUA on perustettu.

Kilpailukeskuksena jatkoi edellisvuonna hyväksi koettu Tampereen Messu- ja Urheilukeskus, lähtö ja maali sijoitettiin yhteistyökumppanin edustalle Tampereen ydinkeskustaan, Koskikadun Scandicin nurkalle (tuolloin Cumulus). Teivon Ravikeskus toimi kilpailun aloittavana yleisö-erikoiskokeena. Lauantain lenkki noudatti osin tuttuja aiemmin käytettyjä rallipätkiä, mutta huikeana koettiin Valkeakosken keskustaan sijoitettu, Suurajo-tuttu Säterin Kihara. Uusina mukaan tulivat myös kilpailun päättänyt EK Ekojärvi sekä sitä ennen ajettu erikoiskoe nimeltä Henkka (Onkemäki).

Henkka oli ollut aina Suurajoissa nopea noilla Lempäälän kulmilla vaikka altavastaajana kisaili muiden nelikkoja vastaan 2-vetoisella autolla. Tätä oli aikoinaan jo muisteltu Suurajoissa 1986, nyt tuo haluttiin myös nimenä herättää uudelleen mukaan.

> Live Stream lähetys osa 1 &  osa 2

 

Pirelli Ralli 2015 

Kilpailussa puhalsivat jälleen uudet tuulet. Kilpailukeskus vaihtui Ratinasta Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen, Teivon ravikeskus tarjosi hienot puitteet kilpailun lähdöksi sekä ensimmäiseksi erikoiskokeeksi toimien sananmukaisesti yleisö-erikoiskokeena.

Lauantain lenkillä lanseerattiin uutuutena sama erikoiskoe ajatettuna molempiin suuntiin, kunnian tälle SM tasolla ennenkokemattomalle kokeilulle tarjosi Savon legendaarinen EK.

> Pirelli Ralli 2015 Live Stream – lähetysten tallenteet

 

Pirelli Ralli 2014

Kilpailukeskus vaihtui Särkänniemestä aivan Tampereen ydinkeskustaan Ratinaan, Tampereen Stadionille. Muutokseen ajauduttiin Rantatunnelin työmaan vietyä pysäköintitiloja Särkänniemen edustalta, Santalahdesta.

Kilpailun reitti koki rajuja muutoksia edelliseen vuoteen, vaikkakin Savo, Pengonpohja sekä Lielahden yleisö-erikoiskoe pysyivät mukana menossa edellisvuodelta.

> Pirelli Ralli 2014 Live Stream – lähetysten tallenteet

 

SM Castrol-ralli 2013

Tampereen Urheiluautoilijat ry päätti lähteä mukaan Ralli SM – osakilpailun järjestäjäksi. Jo joulukuussa 2012 pidettiin Särkänniemen Planetaariossa lehdistötilaisuus, jossa julkaistiin tulevan syksyn suunnitelmia, hädin tuskin pöly oli ehtinyt laskeutua 2012 järjestetyn silloisen F-Cupin Autoglym rallin jäljiltä vastuunkantajien harteilta.

Kilpailukeskuksena 2013 toimi Särkänniemen Elämyspuisto, kilpailun reitillä oli huikeita legendoja 90-luvun Suurajoista esim. Savo ajettiin perjantai-iltana kahdesti, lauantaina oli vuorossa Siitama, Viitapohja ja Pengonpohja.  Lielahdessa järjestettiin myös yleisö-erikoiskoe, joka todettiin varsin toimivaksi paketiksi.

> Tampereen Urheiluautoilijoiden rallien kunniataulu