Lähtöluettelon arvonta 1970

Kaupungin esimmäisen rallin lähtöluettelon arvontatilaisuudessa olivat läsnä komisario Ruuno Silekoski (vas.) Olli Järvelin, Veikko Aalto sekä Matti Päivärinta.


1969

Vuosikokouksessa yhdistyksen puheenjohtajaksi valitaan Olli Järvelin ja johtokuntaan mm. Kalle Lamminen, Juha Marnela, Aimo Viitanen ja Tapio Helminen.

Voimakas kilpailujen vuosi, Formula-Vee autot runsaasti käytössä Ahvenistolla, kaupunkiottelut Turkua ja Lahtea vastaan.

Miesmäki Racing ilmestyy aluksi varoen, muutaman vuoden kuluttua räjäyttäen mukaan, Kai Miesmäki alkaa kehitellä itselleen kaataja-Kaitsun arvonimeä. Kerhoiltoja vietetään useimmiten Tapparan kerholla, illassa 29.4.1969 mukana pari uutta jäsentä Tane Ahva ja Ensio Mikander.

Kurssin 40 osanottajaa kuulevat luentoja ajotekniikasta, auton varustelusta, säännöistä ja saavat harjoitella nuotittamista sekä päivällä että yöllä. Illalla myöhemmin on EK harjoitusajoja varten. Mukana nähdään oppimassa mm. Esko Välimäki ja ”rallipastori” Seppo Leveelahti. Jäsentenväliset kilpailut jatkuvat, talvella jäärataa, kesällä Ahvenistoa; ST:tä kautta vuoden. Liikennekilpailupuolella esiintyy lähinnä Johan Leino. Yhteismatka Vuoden alussa seuraamaan Monte Carlo rallia.

1970

Vuosikokouksessa valitaan lähes entinen johtokunta, uusina jäseninä Rauno keskilohko ja Risto Kanerva.

11.3.1970 järjestettiin Pyynikin urheilukentällä Tampereella ensimmäinen Pistejäärata-ajo jonka voitti Jorma Lusenius.

Kilpailutoiminta pyörii entiseen malliin, useita jäsentenvälisiä jääratakisoja, samoin ST:tä. Kansallisella tasolla pari ST-kilpailua, Tammer-Ajo niistä nimekkäinpänä. SM-jäärata-ajoa ajetaan vuosittain samoin jäämaraton ajoja. Tampere-Ralleja muutama takanapäin ja sitten Simo Pyykkönen ”räjäyttää” pankin – ehdottaa yhteistyötä Kesoil Oy:n kanssa: Kesoil-Ralli. Ensimmäinen pitkä SM-tason – järjestelykoneisto lähtee käyntiin. Uutta tehokasta joukkoa astuu järjestelytehtäviin. Tampereen Urheiluautoilijoiden tähän astisista vaativin tehtävä on edessä.

Ralli on sekä SM-osakilpailu että ensimmäinen Suomi-Ruotsi rallimaaottelu. Jäsenistön laajan kokemuksen ansioista kilpailu onnistuu nappiin. Kesoil-öljy-yhtiön taloudellinen tuki mahdollistaa juniori-luokille ilmaisen osanoton. Muullakin tavoin Kesoilin suhtautuminen toimintaamme on ollut esimerkillistä. Timo Mäkinen – Risto Suonio voittavat, toinen Jorma Lusenius – Seppo Halme ja kolmas Hannu Valtaharju – Juhani Paalama.

Jäsenmäärä ylittää 400, kilpailulisenssejä lähes 200. Uusia tehokkaita miehiä järjestelytehtäviin, ennen kaikkea Esko Välimäki, ”repertoaari” rallista ST:n kautta liikennekilpailuun – Suomi-Ajoon. Voimakkaasti mukaan järjestelyihin mm. Pentti Hellsten.

Tämä teksti TamUA:n historiikistä 1956-1986