Vihdoin oma rata !!!

Kuvassa TamUA:n puheenjohtaja Pentti Pyykkö ja Tampereen apulaiskaupunginjohtaja Lars Zilliacus leikkaavat nauhan Kaanaan rallicrossradan avajaisissa 6.10.1985

1985

Pentti Pyykkö ottaa vastaan puheenjohtajuuden sitä viisivuotiskauden hoitaneelta Eero Ruohoselta, varapuheenjohtajana jatkaa Pauli Vainionpää. Naisjaosto 10. toimikauden ikään Liisa Perämaa puheenjohtajanaan.

Vuosi on ikimuistoinen TamUA:n historiassa, sillä Teiskon Kaanaassa saadaan moottoriurheilukeskuksen rallicrossrata kilpailukelpoiseksi. Vihdoin oma rata !!! 30. toimikauden kynnyksellä, Teiskon Kaanaaseen valmistuu esimmäinen vakituinen autourheilun suorituspaikka. Pitkä evakkotaival päättyy sunnuntaina 6 p:nä lokakuuta apulaiskaupunginjohtaja Lars Zilliacus ja TamUA:n puheenjohtaja Pentti Pyykkö vihkivät radan. Välittömästi tämän jälkeen ajetaan avauskilpailuna aikaisemmin mitä erikoislaatuisimpia rataratkaisuja kokenut Mansen Muhkurat. Kaikki toimii, rata saa kiitosta ja järjestäjät ilmettelevät onko tämä vain kaunista unta.

Uutena aluevaltauksena voidaan pitää Lempäälässä ajettua maastoajoa, nyk. rallisprint. Tämä ralli-EK tyyppinen kilpailu saa kiitosta jopa lehdistössä. Vauhtipäivillä sensijaan jatkuu rata-ajon lamakausi. Kilpailu on laadukas, mutta yleisöä vähän. Sitä verottaa vielä kaiken lisäksi huono sää. SM:ia kerholle tuovat jälleen pienoisautolijat Mika Leppälahti, Tom Kalves ja Sami Posti. AS:n kiperistä kiemuroista hankkivat pronssia Rauno Karukka – Jouko Saarinen.

1986

Puheenjohtaja jatkaa Pentti Pyykkö, varapuheenjohtaja Pauli Vainionpää.

Alkaa yhdistyksen 30. juhlavuosi, josta muodostuu järjestäjäaktiivien kujanjuoksu; yhdeksän kilpailua, niistä yksi EM-tasoinen ja kolme SM-kisoja.

Lisäksi yhdistyksen ”tietokone” Anneli Hakala siirtyy muihin tehtäviin, onneksi seuraajaksi alaa entuudestaan tunteva Marja Pyhälä. Suuria kisoja, muttei tuottosia. Kahdella rinnakkaisradalla ajettu jäärata-SM kerää 2000 katsojaa ja saa kiitosta, mutta toteutus on toivottoman kallis. Totunnaiset Pistejäärata ja XXVI Tammer-Ajo ajetaan. Kaanaan toisena kilpailuna on runsaan yleisön saava Ford Orion-JM. Vauhtipäivät torpedoi ”pohjoismainen yhteistyö”, joka siirtää PM-luokat Ruotsiin – vain tuhat katsojaa.

Kaanaan rata hyväksytetään Suomen ensimmäiseksi pysyväksi kansainväliseksi rallicrossradaksi. Se tapahtuu kilpailulla johon lähes kannetaan kaikki maan rallicrosshuiput. He ovat tyytyväisiä, äkkiä meillä on maan huippurallicrossareissa enemmän ystäviä, kuin muissa lajeissa yhteensä, joukkue-EM-kilpailuun tekee kilpailunjohtaja matti Päivärinta suurtyön värvätessään mukaan kaikki mahdolliset Euroopan joukkueet. Suomi uusii mestaruuden ja kilpailu onnistuu ns. nappiin. Suurin voimainkoetus lokakuisessa koleudessa Kaanaassa käyty FIA Inter Nations Cup, rallicrossin joukkue-EM oli hieno kisa, mutta 3500 katsojaa on liian vähän taloudelle. Valmiiksi tehty Suur-ajojen EK-Savo jätetään ajamatta.

Onneksi yksi menee putkeen, 30-vuotisjuhlakilpailuna ajettu SM-ralli saa Hotel Ilveksestä uuden yhteistyökumppanin ja komealta kalskahtava The Five Stars Rally onnistuu kaikilla tasoilla. Kaupunginjohtaja Kaarina Suonio saattaa matkaan rallin kilpailijat. Juhlavuonna TamUA saa ensimmäisen Erropan mestarinsa Mika Leppälahden viedessä pienoissähköautojen EM:n. Myös Toini Laakso tekee historiaa voittamalla Mini Tonni Cupin. Olli Virtanen voittaa Super Saloon luokassa SM-pronssia.

29.11.1986

Rankan urakan uuvuttama jäsenistö vaihtaa parempaa päälle ja kokoontuu kutsuvieraineen yhdistyksen 30-vuotisjuhlaan Hotel Ilveksen Ball Roomiin. Takana on monta kovaa, mutta antoisaa vuotta. Uusi vuosikymmen peittyy vielä tulevaisuuden hämärään. Suunta kuitenkin on selvä – eteenpäin – ylöspäin.

Tämä teksti on TamUA:n historiikistä 1956-1996

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *