Ilmiö Toini Laakso

Toini Laakso (kuvassa) on TamUA:n ja koko Suomen menestyksekkäin naisratakilpailija. Pääasiassa Mineillä ajanut.

1983

Eero Ruohonen jatkaa puheenjohtaja, samoin Pauli Vainionpää varapuheenjohtajana. Hallituksen kokoonpano enteilee ”sukupolvenvaihdosta”, siihen valitaan Hannu Koivumäki ja Henri Paasikallio.

Kerhohuoneisto saa uutta ilmettä sekä sisustamiseen että pihan asfaltoinnin kautta. Uutta ilmettä luodaan myös naisjaoston järjestämillä vauhdikkailla sambakarnevaaleilla. Järjestetään seminaareja ja lajikoulutusta, rallikoulutuksen vetäjänä toimi Kyösti Hämäläinen. Jääradan jäsentenvälisiä haittaa heikko jäätilanne, ne saadaan kuitenkin supistettuna ajetuksi.

Jokamieskilpailijat perustavat Green Teamin ja autosuunnistajat Team-AS:n.Vuoden kuvaan kuuluvat erityisesti monet yhteistoimintakilpailut ralli EK:iden ja Jäähdyspohjan JM-kilpailun järjestämisen merkeissä. Vuoden erikoisuus on Tampere-ST:n viimeinen jakso, joka ajetaan keskellä Tampereen kaupungia, Nekalan varatoalueella. Vauhtipäivät on edelleen suurin voimainkoetus. Yleisöä kohtalaisesti, mutta vähemmän kuin aikaisemmin. Super Star Camarojen tähdenlento alkaa laskea. uutuutena nähdään, jälleen ensi kertaa Suomessa, runsas joukko ruotsalaisia Super-Saloon-luokan autoja. Vauhtipäivien tamperelaistähti on Toini Laakso, joka voittaa MIni-Ladyt.

Vuoden -83 Suomen Mestaruuksista vastaavat pienoisautoilijat Mika Leppälahti ja Daniel Kalves.

1984

Puheenjohtajistossa ei tapahdu muutoksia.

Naisjaosto viettää 10. toimintakauttaan pääasiassa työn merkeissä. Liisa Perämaa tämän hetkisenä puheenjohtajanaan. SAUL:in valmennuspäällikkö Jaakko Markula vetää nopeuden kurssi-illan yli kolmellekymmenelle osanottajalle. Jäsentenväliset ajetaan ja totunnaiseen tapaan kisataan lasten- ja aikuisten hiihtokilpailut jäämaratonin yhteydessä.

Jyväskylän taloudellisuusajon joukkuemestaruus tulee Tampereelle jo kolmannen kerran peräkkäin ja kiertopalkinto jää pysyvästi TamUA:lle.

Järjestetään Mansen Muhkurat vaihteeksi asfaltti-kilpailuna. Mielikuvitusrikas ratamestari sijoittaa sen Sokos-Marketin pysäköintipaikalle, missä renkaidenkierto onnistuukin yli odotusten. Vauhtipäivien vuoden tähdet ovat Henri Toivonen ja LeMans Porsche 956 – tietenkin ensi kertaa Suomessa, se ylittää uutiskynnyksen englantilaisessa Autosport-lehdessä, mutta rataboomi on valitettavasti laskussa. Ajetaan myös Champion Rally, kilpailu joka tällä kertaa kaiken muun lisäksi on Norjan rallimestaruusosakilpailu. Ralli saa toteutukseltaan ylitsevuotavaa kiitosta ja kunniaa. Keskelle kaupunkin Hotelli Cumulukseen sijoitettu kilpailukeskus osoittautuu hyväksi ratkaisuksi. Kaiken lisäksi ralli tekee erittäin hyvän taloudellisen tuloksen. Sunnuntain aamuyön tunteina kilpailun johto vastaanottaa Antero Laineen, joka saapuu voittajana maaliin syksyisen pimeiltä sorateiltä.

Suomen mestaruuksia saavuttavat yhdistetyn jäärata- ja rata-ajon ryhmässä A/1+ Raimo ”Ratti” Mäkelä ja ryhmässä B/5 Kari Laakso sekä pienoisautolijat Mika Leppälahti ja Tom Kalves. Lisäksi Mika leppälahti voittaa pienoisautojen luokan GT-8 Pohjoismaisen mestaruuden.

Teiskon Kaanaan kylässä etenee moottorikeskussuunnitelma vähin äänin kohti toteutumistaan.

Tämä teksti on TamUA:n historiikistä 1956-1986

One thought on “Ilmiö Toini Laakso

  • 24.1.2020 at 10:05
    Permalink

    Hienoa,että toini saa upeallae uralleen ansaittua huomiota. Liian vähälle jäänyt.
    Oli tuohon aikaan hankalaa olla tekemässä yhtä hienointa moottoriurheilu uraa naisena niin miehisessä maailmassa.
    Oli siinä miehillä kestämistä kun jäivät jalkoihin. Hyvä toini

    Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *