Pistejäärata kutsukilpailuna

Tampereen Pistejäärata syntyi vuonna 1970, kun Tampereen UA ideoi urheilukentälle jäädytetyllä ovaalilla speedwayn säännöillä ajettavan kutsukilpailun. Vahvoja merkkejä olivat Gorninit, Impit ja Fiatit.

1977

Puheenjohtajana jatkaa Tapani Lindholm, varapuheenjohtajaksi valitaan matti Päivärinta, sihteeriksi Martti Hallikainen.

Tampereen kaupunginhallitus perustaa toimikunnan, joka tutkii moottoriurheilun harrastusmahdollisuuksien parantamista Tampereella. Aihetta tähän onkin, sillä kuluvanakin vuonna mm. jääratavaikeudet ovat jälleen ajankohtaisia. TamUA:n edustajiksi nimetään Olli Järvelin ja Reino Nieminen.

Vuosi voimakasta ”herätyksen” aikaa perustetaan tiedotustoimikunta, johon kuuluvat Martti Hallikainen, Raimo Kandolin, Reijo Palmu, Antti Kuisma, Risto Kaverva, Tane Ahva ja naistoimikunnan edustaja. Jäsenistöä aktivoidaan sillä tulevat suurkilpailut nostavat päätään. Kolmipäiväisillä Ahveniston Vauhtipäivillä osanottajia lähes 300 ja mahtava yleisömenestys. SM-jäärata, Pistejäärata, Tampere-ST ja Tammer-Ajo sekä jäsentenväliset kilpailuohjelmassa. Nakke Valtaharju käy antamassa rallikoulutusta.

1978

Yhdistyksen ruoriin tarttuu Matti Päivärinta, varapuheenjohtajaksi Aimo Viitanen ja sihteerinä toimii Pirkko Virtanen. Jäsentoiminta vilkastuu joukon oppitua hydyntämään oman kerhohuoneiston suomat mahdollisuudet. Osaltaan tässä auttaa se, että maaliskuun alussa yhdistyksen sihteeristä tulee kiinteistössä olevan kahvilan vuokraaja. Kerhon jäsentiedote kasvaa oikeaksi lehdeksi taitetuksi julkaisuksi. Yhdistys saa oman tunnuksen, Antero Miikkulaisen suunnitteleman vauhdikkaan ruutulippumerkin. Kulttuurinautintona naistoimikunnan järjestämät teatteri-illat. Jääradan jäsentenvälisissä 200 kilpailijaa ja yli 1000 ajosuoritusta. Ahveniston vauhtipäivät ja Champion Nordic Rally, jossa Henri Toivonen – Juha Paajanen ottaa ensimmäisen kv-voittonsa, onnistuvat vaihteeksi taloudeltaan vain kohtalaisesti.

Lokakuisen Tammer-Ajon M-luokan voittaa oman seuran Rauno Karukka – Jorma Saarinen VaToSUA. Mieleenpainuvin on Mansen Muhkurat Sarankulmassa, TamUA:n ensimmäinen rallicross, sen mutahaudoista puhutaan pitkään.

Tämä teksti on TamUA:n historiikistä 1956-1996